Gpsmap 60cs från USA

PR; sa:
Prova sedan att göra en autorutt till Jyväskyle, Tallinn, Warszawa eller Aten.

Jag förstår om man väljer att prioritera bort europeisk grundkarta för att spara pengar men att säga att man inte har någon nytta av grundkartan alls är inte korrekt.

Dagen då man ställer kosan mot Jyväskyle brukar inte komma oförhappandes(?) Då är tjänster som http://www.map24.se utmärkta där man får för bilisten mycket detaljerad och trevlig funktion. Självklart fyller grundkartan "en viss funktion" men den torde vara ganska lätt att välja bort om man är priskänslig.

Viktigare tycker jag själv är möjligheten att få bra bemötande vid ev. reklamation där det verkar ha blivit standard att krångla till det lite extra (?) om man kommer dragandes med en am. version. Men då Sportmanship (svensk agent) tydligen är svåra att ha att göra med så länge du inte köpt din GPS innanför landets gränser så kan det ju kvitta om man tvingas skicka iväg apparaten till Spanien (Aspid) eller England (am.version)
 

avslutad210712

Gäst
hedbergx3; sa:
butiken vet aldrig vart kortet är registerat, inte heller kortinlösaren. Det är endast banken som vet det, och det är inte publika uppgifter.
Så det finns ingenstans i världen där det krävs att kortinnehavarens adress måste stämma, för det vet man inte.

Var ju det jag skrev *L*.

Nej skämt åsido så har jag för mig att jag vid något tillfälle sett att det stått "vi leverar bara till den adress där du som kortinnehavare är skriven". Fast det kan man naturligtvis skriva bara för att skrämma bort de kontokortsfuskare som inte vet at tdet inte sker någon koll. Å andra sidan är det väl så att om man gett sig in på kontokortsfusk så vet man redan att det inte sker någon koll.
 
Buda; sa:
Dagen då man ställer kosan mot Jyväskyle brukar inte komma oförhappandes(?) Då är tjänster som http://www.map24.se utmärkta där man får för bilisten mycket detaljerad och trevlig funktion.
Och map24.se räknar om rutten när du kört fel? Man kan använda papperskartor också men frågan är i så fall varför man investerat i en kart-GPS med färgskärm och autorutt. Även om den var billig...
...så kan det ju kvitta om man tvingas skicka iväg apparaten till Spanien (Aspid) eller England (am.version)
Tror Aspid:s webbutik är baserade i Portugal men jag skulle nog prova att skicka den också till England.
 
Varför skulle man inte veta det?

hedbergx3; sa:
butiken vet aldrig vart kortet är registerat, inte heller kortinlösaren. Det är endast banken som vet det, och det är inte publika uppgifter.
Så det finns ingenstans i världen där det krävs att kortinnehavarens adress måste stämma, för det vet man inte.
Självklart lämnar inte banken ut adressen men om man skickar med uppgiven leveransadress i förfrågan till banken så nog måste de kunna göra kontrollen och avslå begäran om inte adresserna matchar?
 
Re: Varför skulle man inte veta det?

PR; sa:
hedbergx3; sa:
butiken vet aldrig vart kortet är registerat, inte heller kortinlösaren. Det är endast banken som vet det, och det är inte publika uppgifter.
Så det finns ingenstans i världen där det krävs att kortinnehavarens adress måste stämma, för det vet man inte.
Självklart lämnar inte banken ut adressen men om man skickar med uppgiven leveransadress i förfrågan till banken så nog måste de kunna göra kontrollen och avslå begäran om inte adresserna matchar?

När du beställer via nätet:
Du knappar in kortnummer och giltighetstid (samt kanske tresiffrig kod på baksidan av kortet). Dessa uppgifter går till en kortinlösare som kollar om de stämmer. Butiken får ett OK på att köpet genomförs. Kortinlösaren tar pengarna från din bank. Allt sker automatiskt och på någon microsekund.

När du köper i butik:
Köpbeloppet knappas in, du (eller expediten) drar kortet. Det görs en kontroll om kortet är giltigt, och om det finns täckning på kontot. Stämmer det, så godkänner kortinlösaren det. Då kan gå iväg med varorna.

Banken är i princip inte inblandning. Det sker ingen manuell hantering. Allt sker med automatik.

Det handlar om ren skrämselpropaganda bara.

Ibland så kan köp genomföras trots att det inte finns tillräckligt med pengar. Då är det (vanligt vid internetköp) så att butiken har endast gjort en köpreservation på typ SEK1.00 för att se om det är giltigt. Senare (kanske dagen efter eller så) så gör de ett köp på fulla beloppet. Fråga mig inte varför, ser inte riktigt fördelen med att göra så...
 
Re: Re: Varför skulle man inte veta det?

hedbergx3; sa:
Du knappar in kortnummer och giltighetstid (samt kanske tresiffrig kod på baksidan av kortet). Dessa uppgifter går till en kortinlösare som kollar om de stämmer. Butiken får ett OK på att köpet genomförs. Kortinlösaren tar pengarna från din bank. Allt sker automatiskt och på någon microsekund.
Det är definitivt mycket mer än mikrosekunder det handlar om eftersom global datakommunikation rör sig om ganska många millisekunder. Men då slutkunden utan problem kan vänta uppemot 10-15 sekunder utan att det är kritiskt så är inte det så farligt.

Jag blev nyfiken och när jag surfade vidare från Aspid så hittar jag det här:
http://www.cybersource.com/products...ayments/credit_card_processing/howitworks.xml

Här utlovar man adressvalidering inom 2 sekunder för mer än 200 länder vilket är imponerande men kanske inte helt orimligt:
http://www.cybersource.com/products...iance_services/delivery_address_verification/

Om nu hela tjänsten bara är skrämselpropaganda och bluff så är det i alla fall ganska snyggt och trovärdigt utfört att ha ett Nasdaq-noterat bolag som erbjuder den.
Det sker ingen manuell hantering. Allt sker med automatik.
Ja den tanken hade redan slagit mig :)
Ibland så kan köp genomföras trots att det inte finns tillräckligt med pengar. Då är det (vanligt vid internetköp) så att butiken har endast gjort en köpreservation på typ SEK1.00 för att se om det är giltigt. Senare (kanske dagen efter eller så) så gör de ett köp på fulla beloppet. Fråga mig inte varför, ser inte riktigt fördelen med att göra så...
Sannolikt för att det är en mycket billigare tjänst med lägre garanterad tillgänglighet. Om det inte är fråga om riktigt dyra attraktiva varor så har man inte så många bedrägerier att det är värt att betala för att få hela transaktionen utförd i realtid.
 
avslutad210712; sa:
hedbergx3; sa:
butiken vet aldrig vart kortet är registerat, inte heller kortinlösaren. Det är endast banken som vet det, och det är inte publika uppgifter.
Så det finns ingenstans i världen där det krävs att kortinnehavarens adress måste stämma, för det vet man inte.

Var ju det jag skrev *L*.

Nej skämt åsido så har jag för mig att jag vid något tillfälle sett att det stått "vi leverar bara till den adress där du som kortinnehavare är skriven". Fast det kan man naturligtvis skriva bara för att skrämma bort de kontokortsfuskare som inte vet at tdet inte sker någon koll. Å andra sidan är det väl så att om man gett sig in på kontokortsfusk så vet man redan att det inte sker någon koll.

Men om Kortinlösaren skickar såväl kortets nummer som den uppgivna addressen kan ju banken eller snarare kontokortsorganisationen godkänna eller underkänna på grundval av adressdata. Kortinlösaren behöver inte veta på vilken grundval kortet underkändes. Godkändes köpet så skickas varan till den uppgivna adressen. Vet inte om det går till så. Det skulle kunna gå till så.

Fast det gör det inte, kollade just med kortkontrollen för ett eurocardkort. Dom får inte verifiera om adressen är korrekt av banksekretessskäl. Det ändrades för ett par år sedan (i Luxemburg).
[Ändrat av jonasolof 2004-12-06 kl 17:09]
 
Och map24.se räknar om rutten när du kört fel?[/QUOTE]

Som man skulle jag ALDRIG NÅGONSIN erkänna att jag kört fel... ;)

Visst ser jag fördelar med autorouting, men i fallet att jag sladdar loss från de större vägarna ger väl inte baskartan mig många tips att styra rätt igen?
 
Förlåt att jag tjatar vidare om adresskontrollen men det är ju viktigt för internethandeln. Kollade nu med Eurocard i Belgien och där får jag ett annat beskd än i Luxemburg. Leverantören kontaktar kontrollcentrat och identifierar sig och kan stämma av adressen.

Däremot kan man inte bara ringa kontrollcentret eller en bank och få adressen till en kontokortsinnehavare. Det måste vara relaterat till en transaktion som involverar en leverans.

Banksekretessen är som bekant olika i olika länder. Förmodligen ännu lägre i Sverige, vilket talar för att adresskontroll förekommer.

Så här går det till för ett Visakort knutet till SEB i Sverige: Företaget ska skicka en förfrågan per fax och uppge div uppgifter om företaget samt kontokortsnumret och den av köparen angivna adressen. Stämmer allt svarar kontrollen ja, annars nej utan specifikation.

Det går att få levererat till annan adress men då bör köparen direkt efter (eller förre) köpet kontakta kortkontrollen som ställer kontrollfrågor. När sedan handlarens fax kommer så vet kontrollen om det och svarar att det är OK med levererans till den adressen

Jag ringde numret för emergency card 08 14 74 74 för beskeden och det numret kan man nog använda för att ställa om leveransadressen också (Visa/SEB).
 
Buda; sa:
Visst ser jag fördelar med autorouting, men i fallet att jag sladdar loss från de större vägarna ger väl inte baskartan mig många tips att styra rätt igen?
GPS:ens största fördel är att den reagerar ganska snart efter att du avvikit från rutten (observera att jag inte därmed påstår att du kört fel :)). När du får varningen kan du vända om och att då åtminstone få reda på rätt riktning tillbaka till en känd väg är en ganska stor hjälp.

Grundkartan är naturligtvis inget perfekt navigationshjälpmedel, men den är hästlängder före en GPS med fel karta. För sådan grovnavigering som krävs vid längre transporter, framförallt i länder där vägskyltarna är svåra att förstå, så är den ett hyggligt stöd.

Självklart klarar man sig utan rätt grundkarta också (man behöver inte GPS heller) men det jag invänder emot är när folk som inte ens har använt grundkartan och/eller missförstått hur den kan användas sågar den totalt.

Återigen efterlyser jag ett förtydligande från Victor (virror) kring hans påstående att man kan byta grundkarta i en Garmin. Att det går i vissa Magellan är känt.
 
jonasolof; sa:
Förlåt att jag tjatar vidare om adresskontrollen men det är ju viktigt för internethandeln. Kollade nu med Eurocard i Belgien och där får jag ett annat beskd än i Luxemburg. Leverantören kontaktar kontrollcentrat och identifierar sig och kan stämma av adressen.

Däremot kan man inte bara ringa kontrollcentret eller en bank och få adressen till en kontokortsinnehavare. Det måste vara relaterat till en transaktion som involverar en leverans.

Banksekretessen är som bekant olika i olika länder. Förmodligen ännu lägre i Sverige, vilket talar för att adresskontroll förekommer.

Så här går det till för ett Visakort knutet till SEB i Sverige: Företaget ska skicka en förfrågan per fax och uppge div uppgifter om företaget samt kontokortsnumret och den av köparen angivna adressen. Stämmer allt svarar kontrollen ja, annars nej utan specifikation.

Det går att få levererat till annan adress men då bör köparen direkt efter (eller förre) köpet kontakta kortkontrollen som ställer kontrollfrågor. När sedan handlarens fax kommer så vet kontrollen om det och svarar att det är OK med levererans till den adressen

Jag ringde numret för emergency card 08 14 74 74 för beskeden och det numret kan man nog använda för att ställa om leveransadressen också (Visa/SEB).

Som kanske tidigare nämnt, så äger jag flera olika företag där kortköp förekommer (varav ett internethandelföretag). Aldrig -nånsin- har jag hört talas om att man gör en adresskontroll, eller att det kan utföras.

Det enda som kontrolleras är om kortet är spärrat och om det finns täckning på kontot. Det görs med automatik. Om täckning fanns och kortet inte var spärrat vid köpögonblicket så får butiken/företaget pengarna. Om nu kortet skulle anmälas stulet 2 sekunder efter köpet, så får fortfarande butiken pengarna. Dock kan respektive kortföretag begära in kopia på den del som kunden har skrivit under (ej vid internethandel). Faktum är att man -inte- skall göra legitimationskontroll vid kortköp! Man skall endast titta så att namnteckningen överensstämmer med namnteckningen på baksidan av kortet! Att be utländska besökare om legitimation anses vara kränkande, så det skall man avstå från. Svenskar är dock uppfostrade att visa legitimation. Men oavsett legitimationskontroll eller ej så vill de se namnteckningen på kvittot. Det är allt som krävs.

Om jag manuellt vill kontrollera om ett kort är giltigt, så ringer jag en automatiskt talservice där jag knappar in uppgifterna på telefon (kortnr, giltighetstid och belopp), och får reda på om det godkänns. Det är allt som gäller!

När det gäller internethandel så är inlösensavgifterna högre, då det medför en högre risk (då kunderna inte skriver på ett dokument). Men det är inte butiken som står för risken, utan kortinlösaren.

Kreditkort i det utförandet de är idag är inte säkra.

Att skicka uppgifter per fax är alldeles för tidskrävande, om det ens fungerar. Det kräver också personal både hos säljare och kortinlösare. Allt sker med automatik numera. Till exempel de få taxiföretag som i dagsläget har gamla manuella kortdragare (och ingen automatik) betalar hutlösa höga avgifter för att skrämma över dem till automatik. Vi pratar minst 30-40 kr i avgift per köp, i vissa fall ännu högre.

Ett så stort företag som vi pratar om har ingen möjlighet att skicka alla beställningar på fax till en kortinlösare. Ditt kortköp godkänns direkt på internet.
Företag som t.ex Solteknik som ber att man skall faxa uppgifterna till dem, där handlar det om att de inte vill ha internet-kortinlösen då det kostar för mycket samt att de har en vanlig kortmaskin (som butiker har). Du skickar uppgifterna per fax till dem, de gör en manuell inknappning/efterregistrering på en vanlig terminal.
 
Tillägg: http://www.cekab.se - en av Sveriges största kortinlösare
http://www.foreningssparbanken.se/babs - Föreningssparbanken Babs - en annan av Sveriges största kortinlösare
http://www.euroline.se - SE-bankens kortföretag

Inget av de internet-kortinlösare jag har tittat på; PayNova, Payex, iDeb (för att nämna tre svenska) etc har en tjänst de erbjuder där adresskontroll kan förekomma. Endast automatisk hantering gäller!

Däremot erbjuder företaget Wallit (www.wallit.se) en ID-tjänst som tillägg, där de kontrollerar kundens uppgifter gentemot Bolagsverket (företag) respektive SPAR (privatpersoner). Men då handlar det om att butiken överför info om personnummer. Det handlar dock inte kontokortsnummer.

Till exempel ONOFF påstår att de har adresskontroll via Debitech, vilket inte tillhandahåller en sån tjänst enligt deras hemsida.

Tillägg 2: Det här med att företag på sina hemsidor uppger att de gör adresskontroll är nog lika sant som att alla små tobakshandlare har äkta fungerande övervakningskameror ;)


[Ändrat av hedbergx3 2004-12-08 kl 19:47]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
spiff74 Värdering Garmin GPSMAP 60CS Navigering 6
spiff74 Strömförbrukning Garmin gpsmap 60cs Navigering 8
wisher Vista C vs gpsmap 60CS? Navigering 18
pawi Ta bort kartor GPSMap 60CS Navigering 1
niklaz Minne: Garmin Vista C vs GPSMAP 60cs Navigering 16
troell Ny Mjukvara GPSmap 60C/60CS 3,43 Beta Navigering 0
niben Hur många batterier till GPSmap 60CS Navigering 8
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
vgurra Någon som prövat Lantmäteriets DGPS-korrektioner via NTRIP med Garmin GPSmap 6X ? Navigering 15
vandrafjäll Etrex 30 eller Gpsmap 64 s Navigering 7
Kallebalik Problem med Garmin Gpsmap 62s Navigering 0
vandrafjäll Etrexe 30 eller Garmin GPSMAP 62s Navigering 7
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Sundom Simo Garmin GPSmap 78 Navigering 8
anders.b.k Batterilucka GPSmap 60Cx Navigering 2
cheflandell Garmin GPSmap 64s Navigering 3
rotebroelvis Garmin GPSMAP 64st Navigering 11
Jörgen A Garmin GPSMAP 62s Navigering 4
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Ivara Koppla ihop Garmin GPSmap 60 med datorn Navigering 2
ingam GPSMap 62st - Oregon 550t Navigering 16
Ehrsa ang. Garmin GPSMAP 62st Navigering 3
tompaj GPSMAP 76 trassel Navigering 6
kanotisten GPSmap 76CSx-fråga Navigering 9
bisonium Hur ställa in så GPSmap 60csx automatiskt adderar en "tappad sträcka" vid navigering? Navigering 12
Mackan73 Kompabilitet GPSMAP 525 och Friluftskartan Navigering 2
LasseT GPSMAP 60c Navigering 6
fxhunter GPSmap 60CSx Navigering 12
Haggelito Magellan eXplorist XL vs. Garmin GPSmap 60CSx Navigering 3
lizardking GPSmap 278 tips inför köp Navigering 3
hiro GPSmap 60 Navigering 3
BJK Garmin GPSMAP 60 CX vs CSx ? Navigering 5
nkj GPSmap 60cx Navigering 1
lagerstrom ETA-beräkning vid olika färdsätt (GPSMap 60 Cx) Navigering 5
gurrah Hållare till GPSMap 60 Navigering 0
Enicar Cykelfäste till GPSMap 60CSx Navigering 29
lagerstrom Överföra svenska tecken till Garmin GPSMAP 60Cx Navigering 3
lagerstrom Hastighetskameravaring fungerar ej på GPSmap 60Cx!? Navigering 4
Memme Min GPSmap 60C fördubblar kartuppsättningen Navigering 3
olhe Ny version för GPSMAP 60C Navigering 8
lagerstrom Ladda POI till Garmin GPSMap 60 Cx Navigering 2
Stefan_Nhn Svensk manual till GPSmap 60CSx Navigering 8
Sjoco MapSource version 6.7till GPSMAP-295 Navigering 6
sotter Garmins eTrex VS GPSmap? Navigering 2
SNEN Garmin GPSMAP 76CS Plus Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.