GPS med avstängbar display?

Jag använder ofta min GPS (Garmin Colorado) nästan enbart för att logga en tur. Batteritiden är ganska dålig och jag antar att displayen drar en hel del men den går tyvärr inte att stänga av. Finns det några bra frilufts-GPS'er där displayen går att stänga av. Det borde ju vara en självklarhet på alla sådana GPS'er!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nej, du var inte otydlig.
Jag har själv en vanlig handhållen gps med problemet med batteribyten om man är ute ett tag. Så min lösning för att logga turer var att skaffa en lös gps-logger + att jag tar fram den handhållna gps-en med skärm / eller telefonen med gps vid behov.

/Micke

Ytterligare

en variant är att köpa en SPOT för loggning och nödsituationer och behålla kartGPSen.

Ytterligare ett sätt att minska batteriåtgången är att ställa in GPSen på längre intervall för uppdateringen.

Bakgrundsbelysningen går att stänga av helt på min Garmin Etrex Vista HCx.

Frågan är hur stor del av strömåtgången som beror på displayen. Dataloggern HOLUX M-1000C GPS räcker 20h enligt specifikation medan Garmin Etrex räcker längre med färgdisplay och ett par NiMH R6.

Thure

Thure, 20 timmar är med bluetooth påslagen i gps-en, utan fungerar den enligt spec 30, själv har kommit upp i 27 timmar IRL.....

Frågan är hur stor del av strömåtgången som beror på displayen. Dataloggern HOLUX M-1000C GPS räcker 20h enligt specifikation medan Garmin Etrex räcker längre med färgdisplay och ett par NiMH R6.

Thure

Jo, jag har också funderat på hur mycket batteri displayen drar. Har för mig att man kan ställa in GPS'en på att inte använda satelliter (åtminstone inomhus) och då skulle man ju kunna kolla hur länge den går.

Jag använder ofta min GPS (Garmin Colorado) nästan enbart för att logga en tur. Batteritiden är ganska dålig och jag antar att displayen drar en hel del men den går tyvärr inte att stänga av. Finns det några bra frilufts-GPS'er där displayen går att stänga av. Det borde ju vara en självklarhet på alla sådana GPS'er!

Garmin GPSMAP62 i batterisparläge stänger av skärmen samtidigt som bakgrundsbelysningen släcks.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips