GPS med avstängbar display?

Jag använder ofta min GPS (Garmin Colorado) nästan enbart för att logga en tur. Batteritiden är ganska dålig och jag antar att displayen drar en hel del men den går tyvärr inte att stänga av. Finns det några bra frilufts-GPS'er där displayen går att stänga av. Det borde ju vara en självklarhet på alla sådana GPS'er!

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Nej, du var inte otydlig.
Jag har själv en vanlig handhållen gps med problemet med batteribyten om man är ute ett tag. Så min lösning för att logga turer var att skaffa en lös gps-logger + att jag tar fram den handhållna gps-en med skärm / eller telefonen med gps vid behov.

/Micke

Ytterligare

en variant är att köpa en SPOT för loggning och nödsituationer och behålla kartGPSen.

Ytterligare ett sätt att minska batteriåtgången är att ställa in GPSen på längre intervall för uppdateringen.

Bakgrundsbelysningen går att stänga av helt på min Garmin Etrex Vista HCx.

Frågan är hur stor del av strömåtgången som beror på displayen. Dataloggern HOLUX M-1000C GPS räcker 20h enligt specifikation medan Garmin Etrex räcker längre med färgdisplay och ett par NiMH R6.

Thure

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival
"Äventyrspasset" ger tillgång till aktiviteter, clinics och föredrag över hela festivalområdet. Som Utsidan Plus-medlem får du passet gratis!
Thure, 20 timmar är med bluetooth påslagen i gps-en, utan fungerar den enligt spec 30, själv har kommit upp i 27 timmar IRL.....

Frågan är hur stor del av strömåtgången som beror på displayen. Dataloggern HOLUX M-1000C GPS räcker 20h enligt specifikation medan Garmin Etrex räcker längre med färgdisplay och ett par NiMH R6.

Thure

Jo, jag har också funderat på hur mycket batteri displayen drar. Har för mig att man kan ställa in GPS'en på att inte använda satelliter (åtminstone inomhus) och då skulle man ju kunna kolla hur länge den går.

Jag använder ofta min GPS (Garmin Colorado) nästan enbart för att logga en tur. Batteritiden är ganska dålig och jag antar att displayen drar en hel del men den går tyvärr inte att stänga av. Finns det några bra frilufts-GPS'er där displayen går att stänga av. Det borde ju vara en självklarhet på alla sådana GPS'er!

Garmin GPSMAP62 i batterisparläge stänger av skärmen samtidigt som bakgrundsbelysningen släcks.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.