GPS-klocka med pulsmätare

Har använt Garmin Forerunner 235 i ett år främst för löpning, väldigt nöjd med den. Vattentät, egen gps, optisk pulsmätare, lätt och smidig - betydligt mindre än storebror Fenix, det är väl en smaksak antar jag, men 235 går i alla fall att bära under skjortan till vardags.. Ingen pekskärm, vilket jag ser som ett stort plus - alla funktioner styrs med dedikerade knappar så inget strul med blöt/kladdig/svettig touchscreen. Lagom med smartfunktioner också tycker jag; visar bl.a. inkommande mail, sms och Whatsapp-meddelanden om man vill det (och har telefonen med sig), funkar som fjärrkontroll till Spotify eller annan musikspelare om man inte vill plocka upp telefonen. Steg-, sömn- och aktivitetsmätare om man är road av sånt. Ok batteritid (4-5 dagar). Lättläst skärm, både i ljus och mörker.

Ska jag komma på nåt negativt så är det att pulsmätaren inte hänger med helt hundra i snabba ändringar av pulsen, men det tror jag den har gemensamt med de flesta enheter med optisk mätare. Vill man ha mer exakt mätning går det att komplettera med separat pulsbälte.

http://www.dcrainmaker.com/2015/11/garmin-fr230-fr235-review.html
 
Fitbit charge 2 har ingen gps utan använder mobilens gps vilket drar batteri. Ingen av dem är rekommenderade att simma med. De klarar bara stänk.

Jag har en Garmin fenix 3 HR. Den har det du efterfrågar men är lite klumpigare att ha på armen.
Att de bara klarar stänk är något som fitbit själva säger för att deras armband har visat sig ge utslag om man har det på sig för länge. De vill att man tar av sig den lite oftare helt enkelt. Jag har haft en surge i 1,5 år och har duschat med den, spolat den under kranen osv utan problem. Jag har bara tagit av den för att ladda den en gång i veckan ungefär. Den pensionerades i måndags eftersom armbandet håller på att gå av.
Nu sitter en garmin forerunner 630 på armen istället. Jag skulle rekommendera dig att titta på en forerunner 235 eller möjligtvis en 735 om kostnaden inte är så viktig. Kostnaden mellan en 235 och en surge är inte så stor och du får mycket mer för pengarna med en 235. Läs gärna lite tester på dcrainmaker, mer utförliga tester får man leta länge efter

På loparshop.se brukar de ha extrapriser på garmins klockor ibland och då kan det bli riktigt billigt. Jag missade när de sålde 735 för 2700 innan jul tyvärr men knep min 630 med hrm - bundle till riktigt bra pris förra veckan. Om du inte har bråttom kan det vara smart att hålla koll där.
 
Senast ändrad:
Att de bara klarar stänk är något som fitbit själva säger för att deras armband har visat sig ge utslag om man har det på sig för länge. De vill att man tar av sig den lite oftare helt enkelt. Jag har haft en surge i 1,5 år och har duschat med den, spolat den under kranen osv utan problem.

Jag tror säkert att de klarar lite mer än vad som står i specifikationerna men nu efterfrågade TS en klocka som klarar en simtur och då känns det vanskligt att välja en klocka där rekommendationen är att inte duscha med den.

Det finns så klart mängder med klockor som uppfyller de kraven som angetts. Allt beror ju på vad man har för behov. Är man ute efter en aktivitetsmätare med GPS är jag övertygad om att Garmin 235 är ett bra val. Vill man ha fler träningsfunktioner som tex simning är säkert Garmin 735 bra. Då jag ofta är ute på längre vandringar och paddlingar så vill jag även ha barometer med stormvarning, navigation och bättre batteritid. Då kan jag leva med att den är lite större och tyngre men allt beror ju på vilka behov man har. Jag lyckades köpa min för 3100:- i mellandagarna och efter ett par månaders användning så har jag inte hittat något att klaga på. För mig är den helt perfekt även om det så klart hade varit ett plus om den var lite smidigare.
 
Tack för all input. Efter research och input härifrån så verkar det landa i en garmin vivoactive HR. Den är vattentät, har pulsklocka och verkar lite smidigare än en renodlad klocka (typ forerunner 235).

Tanken är att jag ska köpa den i -10kg present till nig skälv. Ligger just nu på - 7,8 så snart blir det [emoji3]
 
Vivoactive är nog ett trevligt alternativ till Forerunner 235, åtminstone om man föredrar (eller åtminstone står ut med..) den fyrkantiga formen och touchdisplayen. Fast jag är inte säker på attd en upplevs som så mycket smidigare, Vivoactive är ju faktisk "bredare" på armen, och några gram tyngre? Fler förladdade träningsformer på Vivoactive, men färre avancerade träningsanalyser (som få ändå använder?).

https://www.youtube.com/watch?v=XJYzIVVSXnU

Å andra sidan går det att köpa Forerunner 235 för 1990 inkl frakt på Elgiganten just nu såg jag, trevligt pris, lägre än Vivoactive till och med..
 
Vivoactive är nog ett trevligt alternativ till Forerunner 235, åtminstone om man föredrar (eller åtminstone står ut med..) den fyrkantiga formen och touchdisplayen. Fast jag är inte säker på attd en upplevs som så mycket smidigare, Vivoactive är ju faktisk "bredare" på armen, och några gram tyngre? Fler förladdade träningsformer på Vivoactive, men färre avancerade träningsanalyser (som få ändå använder?).



https://www.youtube.com/watch?v=XJYzIVVSXnU



Å andra sidan går det att köpa Forerunner 235 för 1990 inkl frakt på Elgiganten just nu såg jag, trevligt pris, lägre än Vivoactive till och med..



Jo dom verkar ju onekligen lika och båda skulle ju vara ett bra val. Men som han säger i videon så verkar ju forerunner vara mer för löpning (som jag avskyr) och vivoactive mer för annan typ av träning, vilket verkar passa mig bättre.

Jag får återkomma med ett utlåtande när jag är dryga 2 kilo lättare och vivoactive är inhandlad.
 
Jag har en Forerunner 235 som funkar utmärkt med de förbehåll som redan nedtecknats. Mina sporter är cykel, kajak och långfärdsskridskor. INTE löpning. Funkar perfekt för dessa sporter men som någon redan påpekat, skall man lita på pulsangivelserna bör man ha ett löst band men det kan du som jag köpa för 200 spänn om du inte vänder dig till en butik...
 
Jag tror att min Fenix 3 hr mäter pulsen var fjärde minut när man inte har startat en aktivitet. Det borde vara ungefär samma för Garmins övriga klockor. Jag har även för mig att jag såg något klipp på youtube där de jämförde pulsen i handleden med pulsbandet och det var inte lika exakt i handleden.
 
Jag har även för mig att jag såg något klipp på youtube där de jämförde pulsen i handleden med pulsbandet och det var inte lika exakt i handleden.

Precis - det är helt olika tekniker. Den inbyggda mätaren i klockor och liknande (även hörlurar med inbyggd pulsmätare) mäter blodflödet under huden med hjälp av optiska sensorer, och gör en beräkning av pulsen utifrån det. Pulsbälten som man spänner runt bröstet registrerar elektriska impulser direkt från hjärtat, och blir betydligt mera exakt.

Själv har jag svårt för pulsbälten dock, får dem inte att sitta bra, men det kanske bara beror på att jag inte har en bröstkorg som Conan Barberarn direkt.. Men det är ju en fördel att klockan kan använda båda.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Gps varför när man har det i mobilen? Utrustning allmänt 59
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
pirx Åsikter om dagens puls/gps-klockor? Utrustning allmänt 1
pythagoras Hur ser friluftskartan ut i en Garmin? Utrustning allmänt 1
AndersSupertramp S p o t Utrustning allmänt 21
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
pixarens GPS Etrex Venture cX Utrustning allmänt 0
Otto Lager Gps Utrustning allmänt 5
AjMinSko Suunto GPS Utrustning allmänt 0
AfTech54 Vilken GPS plotter Utrustning allmänt 0
Gungner Suunto, X-Lander + GPS pod? Utrustning allmänt 0
majjen Enklast möjliga GPS? Utrustning allmänt 20
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Brimer Välja GPS? Utrustning allmänt 3
Polarnatt Snacka om en mångsidig GPS! Utrustning allmänt 2
klot GPS? Utrustning allmänt 1
OveS Köpa GPS Utrustning allmänt 2
schweingaard GPS i mobiltelefonen? Utrustning allmänt 14
peppe_37 Gps klockor Utrustning allmänt 2
Leo_73 GPS Silva Multinavigator Utrustning allmänt 2
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Jisstus Prisvärd GPS Utrustning allmänt 2
japa GPS och fartkameror Utrustning allmänt 3
L.I.M Billiga GPS? Utrustning allmänt 0
NonCuro GPS minne... Utrustning allmänt 1
tompajo GPS reparation Utrustning allmänt 0
micw Beställa GPS/Vario från Schweiz Utrustning allmänt 1
emrask GPS-skalet 5140 - nån som hört nåt? Utrustning allmänt 1
Mugmez Billig GPS Utrustning allmänt 2
Öhrn GPS i var mans hand Utrustning allmänt 6
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Henrik79 GPS Utrustning allmänt 3
mothesta GPS-priser Utrustning allmänt 1
jb-78 Klocka med injtervallfunktion Utrustning allmänt 2
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
C.O Analog klocka Utrustning allmänt 42
salvion Crosstrainer med Garmin klocka och pulsmätare? Utrustning allmänt 0
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
Haffy Klocka för höjd och djup Utrustning allmänt 3
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Enjoy_ Klocka för yrkesmilitär.... Utrustning allmänt 147
skral Höjdmätare i klocka Utrustning allmänt 20
mindful Klocka för fältbruk Utrustning allmänt 39
flanell Luminox eller annan klocka? Utrustning allmänt 45
flanell usb klocka av kännt och bra märke? usb minne Utrustning allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.