GPS-klocka med pulsmätare

Jag är på jakt efter en gps-klocka med inbyggd pulsmätare (alltså inte med ett separat pulsband). Jag har kollat lite på fitbit charge 2 och fitbit surge. Då jag bla har tänkt att ha den när jag åker långfärdsskridskor så behöver den tåla en kort simtur :). Jag kör iPhone så den bör lira/synka med den.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Fitbit charge 2 har ingen gps utan använder mobilens gps vilket drar batteri. Ingen av dem är rekommenderade att simma med. De klarar bara stänk.

Jag har en Garmin fenix 3 HR. Den har det du efterfrågar men är lite klumpigare att ha på armen.

Den ser ju ut som ett bra alternativ. Har du en själv? Vad tycker du om den? Fördelar nackdelar?

Kollat på den, men inte testat. Verkar intressant, men problemet är att batteritiden på alla "smarta" klockor är usel. Därför kör jag med min Casio ProTrek PRW-3000 som aldrig tar slut i batteri (solcell + effektiv) och aldrig behöver ställas ( radio via atom-ur).

Om Samsung Galaxy Gear S3 eller Tomtom Adventurer hade 6mån batteritid och innbygt SIM-kort hade jag köpt en direkt :)

Kollat på den, men inte testat. Verkar intressant, men problemet är att batteritiden på alla "smarta" klockor är usel. Därför kör jag med min Casio ProTrek PRW-3000 som aldrig tar slut i batteri (solcell + effektiv) och aldrig behöver ställas ( radio via atom-ur).

Om Samsung Galaxy Gear S3 eller Tomtom Adventurer hade 6mån batteritid och innbygt SIM-kort hade jag köpt en direkt :)

Det är väl problemet med allt "smart". En iPhone med batteritiden (och hållbarheten) hos en Nokia 3310 är en våt dröm [emoji12]

Det är väl problemet med allt "smart". En iPhone med batteritiden (och hållbarheten) hos en Nokia 3310 är en våt dröm [emoji12]

Så är det

Min ProTrek har temperatur, höjd, kompass, en massa minnen för vandringar, stormvarning etc och alla vanliga funktioner. Pulsen kan jag ännu känna med fingrarna ;)
Så skönt att inte behöva oroa sig över att batteriet skulle ta slut eller att den visar fel.

Men visst är det kul med prylar... speciellt klockor har någon magisk dragningskraft... Köp en och testa. Posta en recension sedan ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips