GoLite i konkurs

Upptäckte precis att GoLite har lagt ner verksamheten, åtminstone tills vidare. Tänkte det kunde vara av intresse för en del av folket som frekventerar detta forum.
 
Har varit uppe i tidigare trådar. Var t ex utförsäljning i höstas. Finns en del kopior av Golites tältmodeller som kan vara intressanta.

Thure
 
Har varit uppe i tidigare trådar. Var t ex utförsäljning i höstas. Finns en del kopior av Golites tältmodeller som kan vara intressanta.

Thure

Jag har velat köpa deras tält Shangri-La 5 men vet inte hur jag ska göra nu. Du nämner intressanta kopior. har du något tips i vilken riktning jag ska leta?
mvh
Johan
 
Jag har velat köpa deras tält Shangri-La 5 men vet inte hur jag ska göra nu. Du nämner intressanta kopior. har du något tips i vilken riktning jag ska leta?
mvh
Johan

Luxe Outdoor har liknande som Shangri-La. Jag har själv ett Sil-Hex Peak som jag ska premiärprova idag. Finns från http://packalatt.se och http://www.backpackinglight.co.uk Det är dock bara ett enmanstält, men de har större också. Hur de står sig kvalitetsmässigt mot GoLite vet jag dock inte.
 
Det var ju klurigt att få tag på deras grejer redan innan de kånkade, så det är nog ännu svårare nu.
Men nederländska Nigor (http://www.nigor.eu/) har ett gäng ryggor som i princip är nytillverkning av Golites ryggsäckar.

1395565991_101477.png

eller ren kopia. det verkar vara lite sparsmakat med info, volymen på deras zeroG säckar framgår inte. jag har en golite 50 och det är inte mycket som skiljer dem åt. om ens något, förutom öppningen.
 
eller ren kopia. det verkar vara lite sparsmakat med info, volymen på deras zeroG säckar framgår inte. jag har en golite 50 och det är inte mycket som skiljer dem åt. om ens något, förutom öppningen.

Jag har för mig att Golites f.d. Europa-chefer på något sätt finns med i bilden hos Eureka/Nigor - att det startades när Golite för typ tredje gången hade slarvat bort sin Europasatsning och bestämde sig för att bara sälja i USA. Sen gick det som det gick...

Men som sagt: det är lite sparsmakat med info om Nigorsäckarna. Enligt google är ZeroG på 50 l.
 
Jag har för mig att Golites f.d. Europa-chefer på något sätt finns med i bilden hos Eureka/Nigor - att det startades när Golite för typ tredje gången hade slarvat bort sin Europasatsning och bestämde sig för att bara sälja i USA. Sen gick det som det gick...

Men som sagt: det är lite sparsmakat med info om Nigorsäckarna. Enligt google är ZeroG på 50 l.

jag köpte min golite jam från deras hemsida innan de gick i konkurs, det såg ut som att den skickades från tjeckien, så på något sätt fanns dom i europa. jag läste någonstans att dom satsade på renodlade butiker i usa, dvs egna butikar som bara skulle sälja golite och att den satsningen gick åt skogen.

min jam 50 väger 860g mot deras ~1050 g så dom har blivit något tyngre. det verkar också som att det finns ngn form av stål vajer/skena i ZeroG säcken. då hamnar dom i ett segment som är konkurensutsatt redan, se exped lightning exempelvis. dock är det ändå ok att designen fortsätter, jag trivs väldigt bra med min jam 50.
 
Tack för era informativa inlägg! Ja ligger de runt 1kg så är en 55l Bergans Helium kanske för nära som konkurrent.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.