Framtiden för Gåsen fjällstuga

Jag har sett skyltar vid Vildmarksvägen om att man inte får lämna vägen och gå ut på fjället. Jag frågade faktiskt några samer där vart de tyckte jag skulle ta vägen, jag som vandrat dit och planerat att vara där ett antal dagar till.
De sa åt mig att så länge jag inte gick efter renarna så kunde jag göra vad som helst. Nu var det iof svårt då det var jättemycket renar åt alla håll men jag gjorde mitt bästa.

Jag avskyr ogiltliga förbudsskyltar egentligen. Men i detta fallet så bestämde jag mig för den snällaste tolkningen, vilket var att skyltarna riktar sig till bilturister, husbilsfolket och andra som inte har något större intresse för naturen. De som går ut ur bilen och försöker mata renkalvarna med äpplen och slänger våtservetter omkring sig.

Försökte inte snälltolka pga att de är samer utan på grund av att jag respekterar att man bygger upp ett visst hat mot turister om man bor nånstans där det kommer tusentals av dem.
 
Tack för bilden. Gick att läsa sån någorlunda men orkade inte allt. Det de skriver om att inte lämna leder är ju helt fel.

Reagerade också på hur otroligt viktigt det var att inte störra renen samtidigt som de skjuter en massa rovdjur som är i vägen för dem. Stigar är problematiskt men alltså inte spår av deras motorfordon.

Angående anti samer så är det väl den där inställningen som de visar på skylten som jag är imot och jag tror att de i slutändad förlorar på att vara väldigt inflexibla.
En uppmaning är inte ett påstående och kan alltså inte vara vare sig sann eller falsk eller olaglig. Däremot är uppmaningen otrevlig eftersom det vad jag kan se just i dessa trakter är nödvändigt att röra sig oberoende av lederna om man ska nån vettig vart öht.
 
En uppmaning är inte ett påstående och kan alltså inte vara vare sig sann eller falsk eller olaglig. Däremot är uppmaningen otrevlig eftersom det vad jag kan se just i dessa trakter är nödvändigt att röra sig oberoende av lederna om man ska nån vettig vart öht.
Vet inte om jag håller med om det.

"avvik aldrig från markerade leder"
tycker jag inte bara är en uppmaning och det är lätt att tro att det faktiskt är en regel eller något de kräver att du ska göra. Jämför med vad de skriver om cykling.
 
Vet inte om jag håller med om det.

"avvik aldrig från markerade leder"
tycker jag inte bara är en uppmaning och det är lätt att tro att det faktiskt är en regel eller något de kräver att du ska göra. Jämför med vad de skriver om cykling.
Juridik har inget med tyckande att göra. Återigen, en uppmaning är inte ett påstående. Plakatet är inte olagligt, men fräckt, för det finns säkert ängsliga och naiva människor som inte fattar t ex att en sameby inte är en myndighet.
 
Förstår inte ens vad du menar med uppmaning vs påstående och sen blandar du in att samebyar inte är någon myndighet.

edit: Har inte heller skrivet något om att det skulle vara olagligt efter att jag såg skylten så varför tar du upp det förstår jag inte.
 
Senast ändrad:
Juridik har inget med tyckande att göra. Återigen, en uppmaning är inte ett påstående. Plakatet är inte olagligt, men fräckt, för det finns säkert ängsliga och naiva människor som inte fattar t ex att en sameby inte är en myndi
Varför ska någon uppmana folk att inte gå utanför led?
Juridik har inget med tyckande att göra. Återigen, en uppmaning är inte ett påstående. Plakatet är inte olagligt, men fräckt, för det finns säkert ängsliga och naiva människor som inte fattar t ex att en sameby inte är en myndighet.
Så om en fastighetsägare på Drottninggatan i Sthlm sätter upp skyltar som uppmanar folk att inte gå på trottoaren, så är det bara lite fräckt? Det finns inga egentliga hinder för honom att göra det? Det skulle inte bli nåt trassel med myndigheter?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.