göra min första kniv.

Dags att göra min första kniv och har under en längre tid läst mycket av det härliga materialet ang utrustning och knivar i det här forumet så jag tänkte så självklart så vill jag dela med mig av det här projektet

Har en del begränsningar då jag av använder en stål bit som för mig har ett historiskt värde och vore skoj att ha knivar från just den här biten.

så max längd är 18 cm och efter ett par prototyper i trä så har jag kommit fram till att en höjd på 4 cm blir bra samt en tjocklek på drygt 4 mm, stålet är kolstål och är härdat för tillfället, om jag väljer att arbeta med det härdat eller inte får vi se.

Här är designen som jag tagit fram än så länge, användningsområde är det tänkt jakt /skogsliv
kniv_001.jpg

Kom gärna med synpunkter ang design

/Noobie
 
Rent allmänt så ju högre bladet blir ju sämre slöjdkniv blir den, men ofta bättre till styckning. 4 mm rygg tjocklek är även det mycket på en slöjdkniv. Titta på kommersiella mora och Sheffield slöjdknivar, allas design har ett syfte, brukar gå att kunna studera.
Lär av andras böcker innan du börjar slöjda.
go tur
 
Och vilken slipning tänkte du dig på den Skandi, Full Flat eller en konvex (Fällkniven brukar köra med den) eller konkav (Buck och andra "Amerikanska" knivar brukar ha den)?
Finns det stål så det räcker till två knivar?
 
Seobserver: Mora knivar och andra slöjd knivar i alla ära men dom är sååå tråkiga :) försöker hitta någon mellan mark som passar min smak och samtidigt inte offra för mycket av god funktionalitet.

Greendanger: Kniven kommer bli en full tang med full flat grind och samt en egg på 30 graders vinkel, tanken kring bladets form kommer från Bark River fox river som en jägar vän har som favorit kniv, kortat av bladet men försöker hålla liknande form på "belly" och då bladet är så kort så ökande jag kröken på ryggen så att den blir bekvämare att hålla i pinch samt ha pekfingret längst ryggen som stöd.

Finns stål att göra 5-6 knivar men kommer göra minst 2 st

Här är en uppdatering på designen, la till en liten ricasso samt en spanish notch

kniv_02.jpg
 
Låter som en bra slipning och vad andra tycker är en sak, men huvudsaken är att du tycker den funkar bra till det du ska ha den till. Sedan fint att du har stål till ett antal till :)
 
Som flåkniv tror jag den kommer funka bra, som allroundkniv hade jag valt en rakare och tunnare form med spetsigare spets.
 
TS blir säkert lycklig med sitt val men funktionella knivar är aldrig "såå tråkiga", det tyder bara på begränsad egen erfarenhet, men den kommer säkert såsmåningom oxså. Lycka till med genomförandet.
go tur
 
: Kniven kommer bli en full tang med full flat grind och samt en egg på 30 graders vinkel, tanken kring bladets form kommer från Bark River fox river som en jägar vän har som favorit kniv, kortat av bladet men försöker hålla liknande form på "belly" och då bladet är så kort så ökande jag kröken på ryggen så att den blir bekvämare att hålla i pinch samt ha pekfingret längst ryggen som stöd.

Finns stål att göra 5-6 knivar men kommer göra minst 2 st

Här är en uppdatering på designen, la till en liten ricasso samt en spanish notch

Visa bilaga 20097

Du verkar ha tänkt igenom ideerna bakom designen, så det är ju bara att köra, tycker jag.

Bark River har gjort liknande modeller och med olika höjd.
Jag tycker att din design mer liknar en Colonial Patch än Fox River.

Eftersom du har flera ämnen, så kan du ju variera höjden på bladet efter olika behov.

Bilderna visar mina två Colonial Patch.
#1 är i 12c27 rostfritt, med Desert Ironwood i skaftet.
Skalorna är något längre än på #2 och tjockare, vilket ger lite mer grepp.

#2 är i 52 100 kolstål, med tunnare bladtjocklek och skalor i Honduran Rosewood.
Bägge är mkt trevliga att använda!


Mikael
 

Bilagor

  • colpatch_cc_diw.jpg
    colpatch_cc_diw.jpg
    9.3 KB · Visningar: 719
  • CPK_H_Rosewood_4.jpg
    CPK_H_Rosewood_4.jpg
    96.3 KB · Visningar: 676
Seobserver: tack :)

KimE: kanske gör en version som inte är fullt lika hög som nästa kniv :)

Mikael W: ohh riktigt fin den där ! själv så är jag inte så förtjust i den breda ricasso som många av Bark River knivar har.

Uppdatering:
Lite bilder på det jag hunnit med idag, allt det här är nytt för mig så jag lär mig vart efter jag kör på :)

grundplåten efter en del rensning
DSC_0552.jpg

Kapad till lämplig storlek och slipat bort en drygt 1 mm av material, 4mm i tjocklek nu, tror jag vill ha bladets rygg på drygt 3 mm Använde vinkelslip för att skära till biten, märkte att stålet blev för varmt på 2 ställen men dom är en bit från det faktiska kniven så det är lungt, men beslutade mig för att inte använda vinkelslipen mer på den här biten då det är svårt att reglera värmen utan kommer slipa till resterande form
DSC_0559.jpg

Borrat hål för pins och hål för att reducera vikten lite, kommer nog borra fler mindre hål men förstörde minst en borr samt överhettade min pelarborr, ska nog köra lite högre hastighet och använda 556 eller liknande för att minska friktion, nu blir det middag medans borrmaskinen kyls ner lite :)
DSC_0561.jpg
 
Jisses! Här vilas det inte på hanen!
Vad har du tänkt för material till skaft? Stabiliserat trä vore vackert och opåverkbart av natur och slakt. Slidan gissar jag att du har en klar design på eller??
 
Greendanger: ang skaft material så har jag tänkt en del på det, då det här är min första kniv och en del misstag kommer ske så vill jag inte spendera pengarna på stabiliserat trä, utan kommer använda ett trä som jag har hemma, alternativt göra egen micarta.

För slidan så har jag inte tänkt på design än men kommer använda mig av kydax och behöver bygga en kydaxpress inom dom närmaste dagarn
Valde kydax då det är lättare att arbeta med än läder och räcker med att lära sig ett hantverk åtgången :)
 
Kul med knivgöra! Ser ut att kunna flå rätt fint. Annars lite hög som allround.
Skulle nog säga att kydex och läder nästan kräver lika mycket av utföraren i tid och omtanke.
Fortsätt håll oss uppdaterade med ord och bild!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutad140527 Min första ryggsäck Utrustning allmänt 3
seved1 Min första av den här modellen Utrustning allmänt 26
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
poijjan Åsikter om min packlista (7 dagars) Utrustning allmänt 16
UnderEnTarp Min Silva Ex Plus funkar inte efter batteribyte. Utrustning allmänt 2
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
henkebmtb Gillar inte min Bergans Finnmark 100. Utrustning allmänt 4
disgruntled Behöver naysayer till min packlista. Utrustning allmänt 15
AnteÅ Problem med min Primus Lantern Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
nicko_ Uppför sig min gasolykta normalt? Utrustning allmänt 12
Nirrebosse Min syn på små fällknivar med sax. Utrustning allmänt 23
Tundraman Min nya DIY knivslip Utrustning allmänt 10
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
Dillesan Min packlista inför Mont Blanc Utrustning allmänt 4
Kilo Lima Min skogspackning 4 dagar, 13 kg Utrustning allmänt 5
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
såg min utrustning ser ut på detta sett Utrustning allmänt 36
seved1 Min version av Bushcraftkniv Utrustning allmänt 116
krimyr Min 30liters rygga eller Osprey Talon 44? Utrustning allmänt 5
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
mariadrougge Bensin har troligtvis luckrat upp min kängsula Utrustning allmänt 20
The Trooper Jag och min kajak. Utrustning allmänt 120
grodanbolle Kommentarer på min utrustning? Utrustning allmänt 26
fson Min Utsidan-Platypus är död!! Utrustning allmänt 21
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
annos Vad heter min utslitna fjällräven-ryggsäck? Utrustning allmänt 4
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
Bondmoran Första utrustningen Utrustning allmänt 44
Adelanteeee Välja första hjälpen kit - lifesystems Utrustning allmänt 38
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Mleander Första hjälpen-kit, Vad tycker du? Utrustning allmänt 25
graylingman Första intryck av Spyderco Sharpmaker Utrustning allmänt 12
Elvah Verktyg och första förband vid fjällvandning Utrustning allmänt 60
nyxo första kniven från scratch Utrustning allmänt 13
avslut0908 Första förband Utrustning allmänt 15
flying_dutch vad ska ett första hjälpen apotek innehålla? Utrustning allmänt 52
qvick första vandringen? Utrustning allmänt 8
Staffan Andersson Vinterns första... Utrustning allmänt 4
walkerboh Första förband Utrustning allmänt 3
såg om Första Hjälpen och utrustning. Utrustning allmänt 19
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.