Fällkniv som backup till slidkniv

Jag är nyfiken på vad folk använder för fällkniv som backup till den "ordinarie" slidkniven. Själv prövar jag mig fram. För tillfället använder jag en Gerber Gator Folding knife. En kniv med 420 HC stål. Ett vanligt kolstål som någr amerikanska knivtillverkare har som huvudstål. Den har ett gummerat handtag som påminner om Mora 2000. Än så länge är jag väldigt nöjd, dock verkar en allmän uppfattning vara att stålet är mjukt & behöver skärpas ofta. Det är ingen erfarenhet som jag delar, min erfarenhet med denna kniv är istället att den är lika bra som en standard morakniv. Men åter till frågan, vad använder ni där ute?
 
Tjenare.
420 HC är nog vad de flesta kallar rostfritt även om det förstås innehåller ca 0,5 % kol. Knivstål utan kolinnehåll existerar men det är kolinnehållet i lejonparten av majoriteten som avgör många knivstålsegenskaper.
Det är ett standardstål som åtminstånde enligt mig håller tillräcklig kvalitet från en bra tillverkare. Hårdheten spelar stor roll i hur bra ett stål blir på att behålla skärpa men 420 hc är nog oftast mjukt till medelhårt. Jag litar på att du kan få bättre info här snart eller en länk till bättre information.

Det gör mig inte minsta förvånad att du trivs med stålet. Jag ser oxo många fördelar med ett stål av detta slag. Själv använder jag ofta fällknivar från Case med stål som CV eller SS, eller schradeknivar med 1095 eller schrade + steel. Knivar med CV eller 1095 är ju då vad jag skulle kalla ett äkta kolstål utan rostskyddande krominnehåll i stålet. Detta är aven det rätt mjuka knivar som håller eggen OK och är lätta att bryna.

Jag använder oftast knivar av slipjoint konstruktion som saknar bladspärr. Ibland som backup ihop med en slidkniv men allt som oftast har jag bara fällkniven. För mig är det en daglig kniv i fickan som jag alltid bär med mig och därför väljer jag dem gärna mot det mindre hållet. Favoritstorleken hopfälld är mellan 8-10 cm med övervikt nedåt. Jag tycker att en kniv av den storleken duger till det mesta jag gör såsom jakt, fiske eller camping. Förvisso tar jag med en slidkniv på älgjakten och till riktiga tältturer i naturen samt även när jag fiskar med redskap som ger lite större mängder fisk. Viktigt med en liten kniv är att den är vass och så får man väl tillägga att jag vant mig med små knivar efter att ha burit dem i snart 40 år.

Bosse
 
För tillfället så är det Gerber av olika slag. Jag tycker de är prisvärda men långt ifrån perfekta. Hade en EKA 88 förut men den tappade jag i havet, gone to the fishes. EKA´s knivar är i det närmaste perfekta tycker jag. Men nu ska jag specialbeställa en mindre slidkniv att bäras runt halsen av en knivsmed. Ett klart underskattat sätt att bära en kniv.
 
När du skriver "backup" menar du då en mindre fällkniv för att komplettera ett stort fast blad, eller utifall du tappar bort bryter av den stora fasta kniven och vill ha en ersättare?

Om jag får komma med ett mycket prisvärt förslag för en fällkniv som kanske inte är jämförbar med en fulltånge kniv, men en mycket bra ersättare för en stor kniv om olyckan varit framme.
Då säger jag Ontario Rat 1.
En stor, 21 cm utfälld fällkniv med AUS-8 stål,linerlock, flyttbart clipp till alla hörn.
Nackdelar ,lite tung och lite plastiga skalor den svarta coatingen är inte allt för hållbar.
Fördelar , ett bra balans och välbyggd håller för mycket, och med tanke på priset så grinar man inte ihjäl sig om man måste vara lite elak på kniven.

Finns i flera färg blad kombos.
Satin blad, black coated plain edge eller delvis serrated.
För min del känns satin finish och utan serrations som den bästa kombon.

//Beardo
 

Bilagor

  • Rat1.jpg
    Rat1.jpg
    55.8 KB · Visningar: 2,728
Har också en Model 1 utan coating och tandning på bladet, den funkar bra, lite stor dock. Bär den i clipet på bältet. Lite mindre kniv att bära är min Fällkniven P som är lite av en favorit. Men när jag är ute och fiskar/vandrar är det en Victorinox Huntsman som får följa med som verktygslåda.

huntsman-penknife.jpg
 
Själv har bär jag ständigt omkring på en Victorinox Farmer som EDC, så den får följa med ut på äventyren också.

På en längre utevistelse då jag planerar med att elda har på senare tid en Strömeng 8" samekniv fått ersätta en mindre yxa jag brukade bära med mig, (bärs med i ryggsäck) + min fina lilla Northfield Scout som hänger i ryggsäckens axelrem.

Vicen bärs på bältet tillsammans med eldstål.

Det här är egentligen en kniv mer än jag behöver där ute men jag tycker så mycket om dem...
 
SOG Twitch II Graphite med viss tandat blad, sjukt skarp kniv och har den i dagens läge mest som EDC, men den åker ju med överallt så man kan säga att det är en backup till min ColdSteel Masterhunder! =)
 

Bilagor

  • 380176_10151044512889453_872447816_n.jpg
    380176_10151044512889453_872447816_n.jpg
    36.7 KB · Visningar: 2,185
Jag använder en u2 från fällkniven. En liten och vass rackare, 8,5cm 42g. Stålet är ett laminegativ pulverstål
 
Jag brukar alltid ha en riktigt liten victorinox i fickan, en sån där som är typ 5 cm i hopfällbart läge och har sax, kniv, nagelfil, pincett och tandpetare. Som backup till slidkniven brukar jag ha en lite större victorinox (som på bilden). Gillar sågen och att bladet låser sig i öppet läge :).
8813776896030_0_8863_Bild2_1249_eps_1.jpg
 
99% av egos knivbruk räcker min lilla nagel, Spyrdeco Spider till, DYC. När en backup behövs så räcker det oftast med en liten samekniv, ca 4 cm blad. Skall skidor avisas eller stek skäras behövs än rejälare don och större eggar.
Uppenbart ser vi olika på det här. YMMV
Slöa knivar är farliga.
go tur
 
Senast ändrad:
Själv har bär jag ständigt omkring på en Victorinox Farmer som EDC, så den får följa med ut på äventyren också.

På en längre utevistelse då jag planerar med att elda har på senare tid en Strömeng 8" samekniv fått ersätta en mindre yxa jag brukade bära med mig, (bärs med i ryggsäck) + min fina lilla Northfield Scout som hänger i ryggsäckens axelrem.

Vicen bärs på bältet tillsammans med eldstål.

Det här är egentligen en kniv mer än jag behöver där ute men jag tycker så mycket om dem...

Vi tänker rätt lika. Jag har sedan ett tag en Ontario SP50 med mig när det ska eldas och röjas lite. Helt omöjligt att slå vikt/prestanda vad gäller stor kniv vs yxa, i de flesta fall. Som komplement finns oftast Vic Compact.
Jag ska dock inte säga för mycket, jag har precis kommit över en Roselli R850 yxa som jag är barnsligt förtjust i. Klyver som bara den. Väger 200g mer än Ontario med fodral, men de får nog turas om framöver :)

/M
 

Bilagor

  • IMG_1294.jpg
    IMG_1294.jpg
    57.9 KB · Visningar: 1,972
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Fällkniv Utrustning allmänt 20
Ayrin Råd - Fällkniv som tål "det mesta" Utrustning allmänt 27
bico Fällkniv Utrustning allmänt 1
grodanbolle Fällkniv? Utrustning allmänt 40
hannulan Fällkniv Utrustning allmänt 19
Iggle Fällkniv EDC sökes Utrustning allmänt 11
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
ramsis_iv 2bladig fällkniv? Utrustning allmänt 15
Lars_P Dyr fällkniv på extrapris Utrustning allmänt 20
Skipper_ Fällkniv Utrustning allmänt 36
Avslutatmedlemskapx Ny fällkniv Utrustning allmänt 19
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.