Fällkniv som backup till slidkniv

Jag använder lite olika men om jag skulle köpa nåt nytt just nu som komplement tror jag att det skulle bli en U2 från Fällkniven.
Liten, lätt och alldeles tillräcklig som backup.

Prisvärda annars är Spyderco, kolla några USA-baserade försäljare, även med tull och moms är det bra priser.
Benchmade likaså.

Lyxklass, kolla Chris Reeve, finns troligen ingen bättre produktionsfällkniv på marknaden än Sebenzan.

//Per
 
Jag har fastnat för Svörd Pesant knife, en friktionslåst fällkniv från Nya Zeeland baserad på en modell från Tyskland 1700 tal. Sandvik L6 stål med like kärlek så är den skarp som ett rakblad. Drog av fernissan på handtaget putsade och låt stå i linolja.

Den har jag använt till allt från att laga mat i hemmet till att splinta ved för ett fem dagars medeltidsevenemang i Wales.

http://www.youtube.com/watch?v=VfmOOT7_yy8

http://www.heinnie.com/Knives/Svord-Knives/Peasant-Knife-Wood/p-92-695-4444/
Gillar knivens enkla och robusta utförande men tyvärr så dras den med några - enligt min åsikt - svaga sidor. Till exempel så gillar jag inte att flärpen sticker ut så mycket. Förstår inte varför den inte kan vara kortare?!?

För det andra så är jag inte förtjust i skålslipade blad i samband med "uteknivar" och för det tredje så är kvalitétskontrollen lite si och så. Man kan få en alldeles utmärkt kniv men man kan också få en riktig "citron".

Några kommentarer. Hur vet du att stålet är Sandvik L6? Den informationen har jag inte lyckats hitta någonstans. På vissa diskussions-fora står det helt enkelt att det är L6 av svenskt ursprung men inte att det specifikt är Sandvik. Konstigt nog så står det inte på Svords egen sajt heller. Där skriver man helt lakoniskt att det rör sig om kolstål. Varken mer eller mindre.

Designen till kniven kommer de facto inte från Tyskland, utan Böhmen (dagens Tjeckien). Böhmen, delar av södra Tyskland och Österrike bildade under långa perioder ett och samma rike. Den tjeckiske kungen Karl IV regerade över ett stort imperium under namnet "Det Stora Tysk-Romerska riket. Ungefär samtidigt uppstod således de första knivarna av "Svord-typ".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_IV_(tysk-romersk_kejsare)

~Paul~
 
Chris Reeve, finns troligen ingen bättre produktionsfällkniv på marknaden än Sebenzan.

//Per
Beror på vad man menar med "bättre". Den är på inga vägar den bästa ur användarsynpunkt/ergonomi. Håller dock med om att den är minutiöst ihopskruvad med små toleransnivåer.

Tyvärr så får man betala för denna grad av precision ;). Faktum är att man kan få handbyggda knivar av utmärkt kvalité för ungefär samma peng.

Och som sagt. Synd att man envisas med skålslipning...

~Paul~
 
Paul, jag har läst infon om L6 hos en Tysk återförsäljare tror det var www.klingenwelt.de men jag är inte säker.

Angående Tyskland och Böhmen så har du helt rätt, jag misstolkade Böhmen till Bayern och gjorde en förenling.

Det finns arkeologiska fynd med friktionslås så låset är äldre än 1700 talet, när det gäller längden på tången så går det bra att dra av den med en dremel för en kortare modell, men då tappar man lite av styrkan i låset.

Jag bär den oftast i en hängskida som jag sytt ihop av läder.
 
För det andra så är jag inte förtjust i skålslipade blad i samband med "uteknivar" och för det tredje så är kvalitétskontrollen lite si och så. Man kan få en alldeles utmärkt kniv men man kan också få en riktig "citron".

De är inte skålslipade (hollow) utan flatslipade (ffg) med eggfas. Jag har konvexslipat en av mina och den andra är kvar i originalfas. Båda funkar utmärkt.

De två pesant folders jag har håller en hyfsad kvalitet, jag har även en av Svords uteknivar och där är slipningen betydligt sämre.

/ Jonas
 
Beror på vad man menar med "bättre". Den är på inga vägar den bästa ur användarsynpunkt/ergonomi. Håller dock med om att den är minutiöst ihopskruvad med små toleransnivåer.

Tyvärr så får man betala för denna grad av precision ;). Faktum är att man kan få handbyggda knivar av utmärkt kvalité för ungefär samma peng.

Och som sagt. Synd att man envisas med skålslipning...

~Paul~
Smaken är som baken, personligen gillar jag knivar utan alltför mycket konstigt formade handtag, enkla, raka linjer passar mig bäst. En nackdel som jag upplever med Sebenzan är att handtaget är lite, lite för smalt.

Varför gillar du inte skålslipning, kan du utveckla lite.

//Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Fällkniv Utrustning allmänt 20
Ayrin Råd - Fällkniv som tål "det mesta" Utrustning allmänt 27
bico Fällkniv Utrustning allmänt 1
grodanbolle Fällkniv? Utrustning allmänt 40
hannulan Fällkniv Utrustning allmänt 19
Iggle Fällkniv EDC sökes Utrustning allmänt 11
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
ramsis_iv 2bladig fällkniv? Utrustning allmänt 15
Lars_P Dyr fällkniv på extrapris Utrustning allmänt 20
Skipper_ Fällkniv Utrustning allmänt 36
Avslutatmedlemskapx Ny fällkniv Utrustning allmänt 19
Jazzy Alternativ till plastpåsar. Utrustning allmänt 9
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.