2bladig fällkniv?

Jag letar efter en medelstor fällkniv som enbart har två rejäla blad, jag tänker mig nått i stil med F1's bladlängd, (hellst lika tjock, men det finns nog inte) och på andra bredden (från egg till rygg) lite tunnare (annars skulle handtaget vara gigantiskt) spelar ingen roll om blAden sitter på motsatta sidor eller dylikt.

Det viktigaste är att bladet har lite massa(ingen victorinoxgrej) och det finns två blad. Självklart ska det även vara hyggligt stål.

Finns det nån sådan kniv på marknaden?

(3blad är också okay)

Tack på förhand!
 
Rejäl med två blad finns från Kershaw. Stålchassi och rejält byggd gör dem relativt tunga. Bar själv en tills dess jag blev sänd på en -25° utbildning och tvingades byta till en med träskaft och ett rejält blad, polsk.
 
Alla länkade knivar har lite för veka blad, jag vill minst ha två blad som är som moraknivsblad, bredare och tjockare är en bonus.
 
Med den specifikationen får du nog be en som gör fällknivar bygga en åt dig. Väntetiden blir jämfört med kostnaden det lilla problemet.
Fällknivar är fickknivar främst och bladlängderna är måttliga. Den storlek du begär är en fodralfällkniv.
Tyska FJkniven är en enbladig rejäl gravitationskniv med märlspik och drickaöppnare, Kershaw har några större men du får själv ladda ner deras .pdf katalog, min polska med ett rejält blad är oxså en enbladig men dock t 2,4 och 112 långt blad, 145 mm hopfälld.
 
Jag fick tre begagnade moror för ett tag sen som jag tänkt donera till knivbygge (efter att ha tagit bort handtaget) på fiskeklubben...funderar på att försöka göra en egen nu....

Jag gillar inte multitools, jag vill ha två små blad, såg, all-verktyg, tång och inget mer. (kanske en fil, tandpetare, lupp, pencett) Men de brukar ha minst 5 till olika verktyg som inte duger till nått vettigt.
 
Spyderco Dyad och Dyad Jr hade/har två blad, varav det enda sågtandade. Stora fällknivar är ovanligt eftersom det inte finns någon poäng med dem. Min största är Camillus Cuda Maxx och den tycker jag ändå inte är speciellt stor.

Tvåbladiga fällknivar förknippar man oftast med mindre fällknivar. För att få plats med ett stort och ett mindre blad så behöver man göra hela konstruktionen extremt överbyggd och tämligen avancerad. De knivar som jag sett i den här kategorin är oftast kinesiska skräpknivar/fantasyknivar.

Till de mer stadiga fällknivarna hör bland annat:

Strider, Zero Tolerance, Emerson, Extrema Ratio (har redan blivit omnämnda), AK47, DPx HEST, Hogue, Tops, Böker, Lion Steel, TOPS/Buck CSAR-T, Buck/Strider, Hinderer, Ontario Hossom Retribution, Benchmade Bone Collector, Spyderco Gayle Bradley, Citadel/Fox Deimos, Pohl Force, Direware, Crusader Forge, Grayman Satu, SOG Fatcat, Beretta Harsey, Ontario Utiliac och Grayman, Three sister forge, 5.11 First Responder, Carrillo Tripwire.

~Paul~
 
De Paul har redan föreslagit många bra tillverkare så ställer den uppenbara frågan om varför du vill ha två blad.

//Per
 
Wenger

gör en hel del modeller med åtminstone ett rejält blad t ex http://www.wenger.ch/rangergrip-57-821-x-1-077-057-821-x

Men vad skall du ha bladen till. Geometrin på schweitzerknivarna är mera allround och inte lika bra för träanvändning som traditionella moror. Är det typ morablad du är ute efter föreslår jag en EKA.

Personligen är jag väldigt nöjd med Viktorinox Nomad som har ett rejält och låsbart blad.

Misstänker att det är en (eller flera) icke fällbar kniv som är mest funkis för dig.

Thure
 
Anledningen till att jag vill ha två blad är att jag tycker att det är poänglöst att ha en fällkniv med bara ett.

Abkedningen till att jag vill ha en fällkniv är att jag vill ha en lättilljänglig kniv (i storlek av ungefär ett F1-handtag) som jag kan använda för enklare upgifter för att inte slita på F1, tex fina små träbitar för att starta brasan och då tycker jag at en fällkniv med två blad är lite praktiskare än en mora eller enkelbladig.

Syderco dyad och den andra under är riktigt fina fast jag gillar inte sågblad på knivar ett dugg så jag skaffar inte dem (jag gillar inte heller "felvinklade" knivar (tror de heter äppelknivar i köket) men det kunde jag ha levt med)

Jag kommer att köpa Rangergrip 57.821.x, dess blad klarar det jag tänkt använda dem till och förutom konservöppnare och vinskruv har de inga "onödiga" verktyg (fast jag gillar inte att allverktyget sitter på en läsk-/öl-öppnare. Däremot gillar jag att den har en nål.


Tack för alla bra svar!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.