Fällkniv

Inget svar på din fråga men jag litar mer på Clas Ohlson vad gäller kvalité än Biltema

Jag har nyligen köpt en sådan här http://www.clasohlson.com/se/Fällkniv/Pr315521000
(röd/orange) då jag inte hittade min fällbara kniv med tandat blad, som jag tidigare använt när jag är och hämtar rabarber hos en bekant.

Kniven ovan har dessutom bältesfodral, så jag slipper göra ett eget bältesfodral.

Per
 
Till matuppgifter hade jag valt en kniv med tunnare blad och helt planslipat blad. Opinel no 10 slim line är mycket lätt och har de attributen. Kostar det dubbla men fortfarande billigt.
 
Biltemamodellen går bort då den har metallgrepp, vinter och metallgrepp ute går inte ihop i min bok.
CO modellen som Per hänvisar till förefaller inte dum.

I min friluftskök dyker två fällknivar upp ibland, dels en EKA fillefälkniv, den är mycket bra till tunna skivor av rökt fisk eller min Polska stora fällkniv, med likaledes planslipat blad. Båda har trägrepp och fånglinehål. Ett slipat blad runt 90 mm är bekvämt när du skall filla fisk eller skära limpa, vitkål etc.

Bäst är ju en fastbladare som även blir lättare att hålla ren.
go tur
 
Det jag letar efter är en platt kniv, därför har jag sorterat bort Opinel (men vid närmare eftertanke är det kanske värt att kolla på en gång till). CO kniven faller också på att den är för tjock, som sagt, jag vill typ skära lök m den, inget mer avancerat.

Kanske kommer det en recension från mig snart.
 
Bäst är ju en fastbladare som även blir lättare att hålla ren.
go tur

Kan bara hålla med. ska det bara vara enkel matlagning använder jag dock en liten 27 grammare från Baladeo som fungerar överaskande väl om man inte ska göra några större mängder. Den är också relativt enkel att hålla ren och är helt klart platt, lätt och ganska vass (vassare än mångas köksknivar, slö som satan jämfört med en välskott EKA).

http://www.ferrehogar.es/Navaja-Rojo-Ligera-27-g-Baladeo-ECO136
 
Kan bara hålla med. ska det bara vara enkel matlagning använder jag dock en liten 27 grammare från Baladeo som fungerar överaskande väl om man inte ska göra några större mängder. Den är också relativt enkel att hålla ren och är helt klart platt, lätt och ganska vass (vassare än mångas köksknivar, slö som satan jämfört med en välskott EKA).

http://www.ferrehogar.es/Navaja-Rojo-Ligera-27-g-Baladeo-ECO136

Den gillade jag :). Tack för tipset. Svårt att få ner en fastbladare i kökskittet (trangiakastrullerna).
 
Den kniv jag oftast burit på tur (för matuppgifter och annat lätt) är Victorinox Solo.
Planslipad, lagom bladlängd och rätt tunt blad. Skönt grepp i vått, torrt och kallt. Platt. Den tillverkas inte längre men går nog att få tag på i olika webbutiker.
En fastbladare är bra. Har en Victorinox skalkniv med 8 cm blad i hemgjord kydexslida. Den får dock oftast stanna hemma nu. Det blir bökigt att fibbla med slida tycker jag. Fällkniv är bekvämt.
 

Bilagor

  • victorinox-solo.jpg
    victorinox-solo.jpg
    64.3 KB · Visningar: 1,735
Opinel

Någon har redan nämnt den. Jag blev såld när jag såg den i Laxbutiken utanför Falkenberg och var tvungen att köpa den. 150 :- Den ligger nu i mitt fältkök :)
 

Bilagor

  • opinel-red.jpg
    opinel-red.jpg
    29.1 KB · Visningar: 1,070

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.