Dyr fällkniv på extrapris

Uh,

surfade nyss in på fällknivens rea-sida. Där finns ett antal godbitar för halva priset. Visserligen fortfarande dyrt, men nu suger det i tarmen,,,

Vilken skall man ta? PXL e ju dyrast och kraftigast. Har aldrig känt på den. TK3 blir billigare och är snygg,,, U1? jo, fin, mm, men jag har en U2 som jag är nöjd med och som jag använder hyfsat hårt. Kanske en TK3 i tiger wood?

Åsikter?

/L
 
Uh,

surfade nyss in på fällknivens rea-sida. Där finns ett antal godbitar för halva priset. Visserligen fortfarande dyrt, men nu suger det i tarmen,,,

Vilken skall man ta? PXL e ju dyrast och kraftigast. Har aldrig känt på den. TK3 blir billigare och är snygg,,, U1? jo, fin, mm, men jag har en U2 som jag är nöjd med och som jag använder hyfsat hårt. Kanske en TK3 i tiger wood?

Åsikter?

/L
PXL är en tung och kraftig pjäs som väger nästan 200 g. Om du tänker använda kniven och inte behöver en så pass robust kniv så skulle jag rekommendera något lättare. TK3 är ett bra val.

~Paul~
 
PXL är en tung och kraftig pjäs som väger nästan 200 g. Om du tänker använda kniven och inte behöver en så pass robust kniv så skulle jag rekommendera något lättare. TK3 är ett bra val.

~Paul~
En annan synpunkt på PxL är att fickclipset är stort och sticker ut ordentligt från kniven. Placeringen gör att det gräver in i handen när man använder den lite hårdare, ex vid täljning. Synd på en i övrigt mycket bra kniv.
En variant med titanliners och bolster borde minska vikten avsevärt.

//Per
 
Jahapp, om nån timme blir det svampplockning, med en TK3tw i fickan...

Antar att jag skall tacka för reatipset, men detta forum är farligt för mig...börjar bli jobbigt att räkna på hur mycket pengar jag lagt på knivar nu :)


TK3 är hursom en otroligt trevlig liten kniv, kvalité rakt igenom. Den är såklart ett måste i svampskogen...
 
1. Jahapp, om nån timme blir det svampplockning, med en TK3tw i fickan...

2. börjar bli jobbigt att räkna på hur mycket pengar jag lagt på knivar nu :)

3. TK3 är hursom en otroligt trevlig liten kniv, kvalité rakt igenom. Den är såklart ett måste i svampskogen...
1. Hittade du någon svamp?? I vilka skogar letar du ungefär?

2. Välkommen in i klubben ;).

3. Personligen skulle jag inte ta med en fällkniv till svampplockning. Det blir lätt hänt att smuts/jord letar sig in i chassit, runt pivotskruven och runt nitarna och håller dessutom kvar fukt så att det kan bildas rost.

~Paul~
 
1. Hittade du någon svamp?? I vilka skogar letar du ungefär?

2. Välkommen in i klubben ;).

3. Personligen skulle jag inte ta med en fällkniv till svampplockning. Det blir lätt hänt att smuts/jord letar sig in i chassit, runt pivotskruven och runt nitarna och håller dessutom kvar fukt så att det kan bildas rost.

~Paul~

1. Letar i norra västmanland. Hittade så mycket trattisar att jag till slut bara gick därifrån... Att enbart plocka lockar mig inte så mycket, vill gärna behöva leta upp dem oxå :)
Hittade även en hel del pepparriskor (verkar som om man är själv om att plocka dessa) på gränsen till övermogna dock.

2. Tackar! Egentligen anser jag nog dock att en kniv är ett verktyg och att en mora duger gott. Men... Det är nånting med knivar :)

3. Du har alldeles rätt, ville dock mest testa den lite. Skall jag vara helt ärlig så vet jag inte ens i vilket sammanhang den kniven är den lämpligaste att ta med sig. Den är ett otroligt hantverk, men kanske mest passar i skåpet. Där är jag dock envis och kanske inte som en samlare - vill alltid använda mina knivar.
Hade förövrigt även med mig min nyinköpta lapphuggare, strömeng 8 militärvarianten, som är tänkt att användas på nästa sommars äventyr. Testade den lite och måste säga att den verkar kunna bli en trevlig bekantskap.
 
1. Hittade så mycket trattisar att jag till slut bara gick därifrån

2. Hittade även en hel del pepparriskor (verkar som om man är själv om att plocka dessa) på gränsen till övermogna dock.

3. Tackar! Egentligen anser jag nog dock att en kniv är ett verktyg och att en mora duger gott. Men... Det är nånting med knivar :)

4. Du har alldeles rätt, ville dock mest testa den lite. Skall jag vara helt ärlig så vet jag inte ens i vilket sammanhang den kniven är den lämpligaste att ta med sig.

5. Hade förövrigt även med mig min nyinköpta lapphuggare, strömeng 8 militärvarianten, som är tänkt att användas på nästa sommars äventyr. Testade den lite och måste säga att den verkar kunna bli en trevlig bekantskap.
1. Oj, vissa har tur. Jag hittar sällan något i mina närskogar. Kanske läge för en utflykt. Hur äter du dina trattisar? Steker du dem som vanliga kantareller?

2. Vet inte riktigt hur de ser ut. Dock plockar jag deras kusin, dvs blodriskan. Den smakar som en köttbit när man torrsteker den med endast lite salt och peppar.

3. Haha, jag det är visst det...

4. Det är en s k gentlemanna-fällkniv. Används preferabelt till lättare arbeten.

5. Gillar den men gillar nog Helle Lappkniven ännu bättre eftersom den saknar den lilla ricasson:

http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=534454&postcount=898

~Paul~
 
1. Oj, vissa har tur. Jag hittar sällan något i mina närskogar. Kanske läge för en utflykt. Hur äter du dina trattisar? Steker du dem som vanliga kantareller?

2. Vet inte riktigt hur de ser ut. Dock plockar jag deras kusin, dvs blodriskan. Den smakar som en köttbit när man torrsteker den med endast lite salt och peppar.

3. Haha, jag det är visst det...

4. Det är en s k gentlemanna-fällkniv. Används preferabelt till lättare arbeten.

5. Gillar den men gillar nog Helle Lappkniven ännu bättre eftersom den saknar den lilla ricasson:

http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=534454&postcount=898

~Paul~

1. Har fyllt frysen med olika svampar nu, så dessa trattisar blir torkade. Annars så är det vanligast med förvällning, frysen för de som skall ätas senare.
Tillagning är nästan alltid: hård stekning i mycket smör och salt, serveras på vikabröd med kall pilsner...
Såg förövrigt nån tillagning av KarlJohan i ankfett, ska tydligen vara något utöver det vanliga. Skall testas.

2. Blodriskan är fantastiskt trevlig! Tyvärr ofta maskäten här :/
Pepparriskan kan jag starkt rekommendera - lätt att lära sig och sedan är man nästan själv om att plocka den... Kokas tio min då den är stark i smaken, sen tillagas den som ovanstående, eller så gör man finsk risksallad som äts på bröd. Sanslöst gott.
Har bestämt mig för att lära mig plocka en ny sort varje år, rätt trevligt - blir nog skogsriskan nästa år tror jag.

4. En edc egentligen..?

5. Sant, har nog aldrig fattat varför man gör knivar med ricasso. Lättare tillverkning?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lars H Dyr FrostTape = Leukotape K Utrustning allmänt 0
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Fällkniv Utrustning allmänt 20
Ayrin Råd - Fällkniv som tål "det mesta" Utrustning allmänt 27
bico Fällkniv Utrustning allmänt 1
grodanbolle Fällkniv? Utrustning allmänt 40
hannulan Fällkniv Utrustning allmänt 19
Iggle Fällkniv EDC sökes Utrustning allmänt 11
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Burnis Fällkniv som backup till slidkniv Utrustning allmänt 29
ramsis_iv 2bladig fällkniv? Utrustning allmänt 15
Skipper_ Fällkniv Utrustning allmänt 36
Avslutatmedlemskapx Ny fällkniv Utrustning allmänt 19
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.