Dyr fällkniv på extrapris

Uh,

surfade nyss in på fällknivens rea-sida. Där finns ett antal godbitar för halva priset. Visserligen fortfarande dyrt, men nu suger det i tarmen,,,

Vilken skall man ta? PXL e ju dyrast och kraftigast. Har aldrig känt på den. TK3 blir billigare och är snygg,,, U1? jo, fin, mm, men jag har en U2 som jag är nöjd med och som jag använder hyfsat hårt. Kanske en TK3 i tiger wood?

Åsikter?

/L

Uh,

surfade nyss in på fällknivens rea-sida. Där finns ett antal godbitar för halva priset. Visserligen fortfarande dyrt, men nu suger det i tarmen,,,

Vilken skall man ta? PXL e ju dyrast och kraftigast. Har aldrig känt på den. TK3 blir billigare och är snygg,,, U1? jo, fin, mm, men jag har en U2 som jag är nöjd med och som jag använder hyfsat hårt. Kanske en TK3 i tiger wood?

Åsikter?

/L
PXL är en tung och kraftig pjäs som väger nästan 200 g. Om du tänker använda kniven och inte behöver en så pass robust kniv så skulle jag rekommendera något lättare. TK3 är ett bra val.

~Paul~

PXL är en tung och kraftig pjäs som väger nästan 200 g. Om du tänker använda kniven och inte behöver en så pass robust kniv så skulle jag rekommendera något lättare. TK3 är ett bra val.

~Paul~
En annan synpunkt på PxL är att fickclipset är stort och sticker ut ordentligt från kniven. Placeringen gör att det gräver in i handen när man använder den lite hårdare, ex vid täljning. Synd på en i övrigt mycket bra kniv.
En variant med titanliners och bolster borde minska vikten avsevärt.

//Per

Aktuellt

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Jahapp, om nån timme blir det svampplockning, med en TK3tw i fickan...

Antar att jag skall tacka för reatipset, men detta forum är farligt för mig...börjar bli jobbigt att räkna på hur mycket pengar jag lagt på knivar nu :)

TK3 är hursom en otroligt trevlig liten kniv, kvalité rakt igenom. Den är såklart ett måste i svampskogen...

1. Jahapp, om nån timme blir det svampplockning, med en TK3tw i fickan...

2. börjar bli jobbigt att räkna på hur mycket pengar jag lagt på knivar nu :)

3. TK3 är hursom en otroligt trevlig liten kniv, kvalité rakt igenom. Den är såklart ett måste i svampskogen...
1. Hittade du någon svamp?? I vilka skogar letar du ungefär?

2. Välkommen in i klubben ;).

3. Personligen skulle jag inte ta med en fällkniv till svampplockning. Det blir lätt hänt att smuts/jord letar sig in i chassit, runt pivotskruven och runt nitarna och håller dessutom kvar fukt så att det kan bildas rost.

~Paul~

1. Hittade du någon svamp?? I vilka skogar letar du ungefär?

2. Välkommen in i klubben ;).

3. Personligen skulle jag inte ta med en fällkniv till svampplockning. Det blir lätt hänt att smuts/jord letar sig in i chassit, runt pivotskruven och runt nitarna och håller dessutom kvar fukt så att det kan bildas rost.

~Paul~

1. Letar i norra västmanland. Hittade så mycket trattisar att jag till slut bara gick därifrån... Att enbart plocka lockar mig inte så mycket, vill gärna behöva leta upp dem oxå :)
Hittade även en hel del pepparriskor (verkar som om man är själv om att plocka dessa) på gränsen till övermogna dock.

2. Tackar! Egentligen anser jag nog dock att en kniv är ett verktyg och att en mora duger gott. Men... Det är nånting med knivar :)

3. Du har alldeles rätt, ville dock mest testa den lite. Skall jag vara helt ärlig så vet jag inte ens i vilket sammanhang den kniven är den lämpligaste att ta med sig. Den är ett otroligt hantverk, men kanske mest passar i skåpet. Där är jag dock envis och kanske inte som en samlare - vill alltid använda mina knivar.
Hade förövrigt även med mig min nyinköpta lapphuggare, strömeng 8 militärvarianten, som är tänkt att användas på nästa sommars äventyr. Testade den lite och måste säga att den verkar kunna bli en trevlig bekantskap.

1. Hittade så mycket trattisar att jag till slut bara gick därifrån

2. Hittade även en hel del pepparriskor (verkar som om man är själv om att plocka dessa) på gränsen till övermogna dock.

3. Tackar! Egentligen anser jag nog dock att en kniv är ett verktyg och att en mora duger gott. Men... Det är nånting med knivar :)

4. Du har alldeles rätt, ville dock mest testa den lite. Skall jag vara helt ärlig så vet jag inte ens i vilket sammanhang den kniven är den lämpligaste att ta med sig.

5. Hade förövrigt även med mig min nyinköpta lapphuggare, strömeng 8 militärvarianten, som är tänkt att användas på nästa sommars äventyr. Testade den lite och måste säga att den verkar kunna bli en trevlig bekantskap.
1. Oj, vissa har tur. Jag hittar sällan något i mina närskogar. Kanske läge för en utflykt. Hur äter du dina trattisar? Steker du dem som vanliga kantareller?

2. Vet inte riktigt hur de ser ut. Dock plockar jag deras kusin, dvs blodriskan. Den smakar som en köttbit när man torrsteker den med endast lite salt och peppar.

3. Haha, jag det är visst det...

4. Det är en s k gentlemanna-fällkniv. Används preferabelt till lättare arbeten.

5. Gillar den men gillar nog Helle Lappkniven ännu bättre eftersom den saknar den lilla ricasson:

http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=534454&postcount=898

~Paul~

1. Oj, vissa har tur. Jag hittar sällan något i mina närskogar. Kanske läge för en utflykt. Hur äter du dina trattisar? Steker du dem som vanliga kantareller?

2. Vet inte riktigt hur de ser ut. Dock plockar jag deras kusin, dvs blodriskan. Den smakar som en köttbit när man torrsteker den med endast lite salt och peppar.

3. Haha, jag det är visst det...

4. Det är en s k gentlemanna-fällkniv. Används preferabelt till lättare arbeten.

5. Gillar den men gillar nog Helle Lappkniven ännu bättre eftersom den saknar den lilla ricasson:

http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=534454&postcount=898

~Paul~

1. Har fyllt frysen med olika svampar nu, så dessa trattisar blir torkade. Annars så är det vanligast med förvällning, frysen för de som skall ätas senare.
Tillagning är nästan alltid: hård stekning i mycket smör och salt, serveras på vikabröd med kall pilsner...
Såg förövrigt nån tillagning av KarlJohan i ankfett, ska tydligen vara något utöver det vanliga. Skall testas.

2. Blodriskan är fantastiskt trevlig! Tyvärr ofta maskäten här :/
Pepparriskan kan jag starkt rekommendera - lätt att lära sig och sedan är man nästan själv om att plocka den... Kokas tio min då den är stark i smaken, sen tillagas den som ovanstående, eller så gör man finsk risksallad som äts på bröd. Sanslöst gott.
Har bestämt mig för att lära mig plocka en ny sort varje år, rätt trevligt - blir nog skogsriskan nästa år tror jag.

4. En edc egentligen..?

5. Sant, har nog aldrig fattat varför man gör knivar med ricasso. Lättare tillverkning?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips