Ny fällkniv

Johan. Rent allmänt tycker jag att kniven känns överarbetad. Det faktum att det handlar om rfr-stål gör att eldstålet känns på något sätt överflödigt. Man blir trots allt tvungen att bära med sig tändbleck.

Sedan är det frågan om bladstål. I de flesta fallen innehåller dessa kinesknivar 440A. Har man otur så är det 420. Den serraterade delen upptar ca hälften av bladlängden som i sig inte är tillräckligt lång. M a o, varken den släta eller serraterade eggdelen är tillräckligt lång för att vara riktig versatil.

Den "kniviga" frågan är förståss: Hur ofta kommer man att ha användning för en såpass användningssekullerad kniv?

~Paul~
 
Varför tänkte inte jag på att starta den här tråden? Jag har just beställt en Smith and Wesson Little Pal. Och det var inget okynnesköp eftersom jag tappat bort min fickkniv. Säg att jag inte har gjort bort mig :)

Hade velat ha Schrade Silhouette men jag förstod att den inte har något vidare stål. Finns det någon hyfsat bra kniv med ungefär samma profil, eggen mer vinklad från handen än mot?
 
lapetter; sa:
Varför tänkte inte jag på att starta den här tråden? Jag har just beställt en Smith and Wesson Little Pal. Och det var inget okynnesköp eftersom jag tappat bort min fickkniv. Säg att jag inte har gjort bort mig :)

Hade velat ha Schrade Silhouette men jag förstod att den inte har något vidare stål. Finns det någon hyfsat bra kniv med ungefär samma profil, eggen mer vinklad från handen än mot?
Nja, gjort bort dig. Beror på hur mycket du har gett för kniven.

Shrade Silhouette innehåller märkets eget stål som egentligen är ett vanligt 440A och heter Shrade+. Vanlig hårdhet ligger runt 56 HRC.

S&W Little Pal stoltserar med ett bra stål: 440C, vanlig hårdhet ca 59 HRC.

Allt beror på vad du skall använda kniven till. Bli det mycket bändande och tufft handhavande så är Shradekniven bättre lämpad. Är du däremot ute efter vanligt skärarbete så har du gjort rätt val.

Observera dock att ingen av knivarna är direkt lämpad för utomhusaktiviteter. Båda knivarna är av typen comnbatknivar med en slipfas typisk för denna typ av knivar.

~Paul~
 
dePaul; sa:
Observera dock att ingen av knivarna är direkt lämpad för utomhusaktiviteter. Båda knivarna är av typen comnbatknivar med en slipfas typisk för denna typ av knivar.

~Paul~


Inte så mycket combat utan för det mesta som man använder en kniv som jämt har med sig i byxfickan. Skära alltså. Schradens profil verkar tilltalande ur just skära-aspekten 'Utomhus' har jag riktiga knivar.
 
lapetter; sa:
Inte så mycket combat utan för det mesta som man använder en kniv som jämt har med sig i byxfickan. Skära alltså. Schradens profil verkar tilltalande ur just skära-aspekten 'Utomhus' har jag riktiga knivar.
OK, :) Själv föredrar jag fullflatslipade knivar. Men det är jag det. Du gör säkert inget större misstag ;).

~Paul~
 
200 kan man både ha och mista. Lite som lottköpande att beställa smågrejor. Är det nit så får jag leta en ny :)
 
lapetter; sa:
200 kan man både ha och mista. Lite som lottköpande att beställa smågrejor. Är det nit så får jag leta en ny :)
Det är sant förståss. Du får skriva och "avlägga rapport" när du har använt kniven ett tag :).

~Paul~
 
Det är sant förståss. Du får skriva och "avlägga rapport" när du har använt kniven ett tag :).

~Paul~ [/QUOTE]

Yes master! Ambitiös affär förresten som lägger upp bilder med knivarna i hand för storleksuppfattning. En del 360 också.
 
johankse; sa:
Det finns en kinesisk fällkniv med eldstål och visselpipa som säljs under namnen SL3 och Light my Fire. Finns det några erfarenheter?
Johan, jag har hittat lite mer info gällande den här kniven. Det var tyvärr som jag befarade. Bladstålet är 420J2 härdat till ynka 50 HRC!

http://www.modernoutpost.com/gear/details/tc_surv_knives_sl3.html

Tool Logics produkter tillverkad tydligen i ett flertal länder såsom Japan, Taiwan och Kina:
"The majority of our products are made in SEKI, Japan. Seki is a small town high in the mountains above Nagoya in Gifu prefecture. It is the traditional center of knife and sword making in Japan and is still home to some of the finest makers in the world. During the past ten years tremendous changes have taken place in the cutlery and small tools market. First, Taiwan became a dominant force in folding knives and multi-tools by offering high quality at very affordable prices. The Wine Companion, Office Companion, Golf Cards and Notecard are made by top factories in Taiwan. Today it is difficult to go to a store and not find something "Made in China". Like Japanese and Taiwanese makers before them, the better Chinese cutlery and tool factories are rapidly gaining knowledge of quality production methods. The new TracLite is our first product made in China."


~Paul~
 
dePaul; sa:
Ja, det var en rejäl sajt. Men är de inte lite dyra??

~Paul~

Det är du säkert mer kvalificerad än mig att bedömma. Nu såg jag en SOG som hade passat bra i fickan... Jag har ett paypal-konto med 42 euro som jag vill tömma :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.