Fällkniv

Här är min kravspec. Vilken kniv skall jag köpa?

En kniv som passar mig i skogen där jag mest gör stickor till elden, täljer korvpinnar, samlar grankvistar eller försöker göra en smörkniv. (Glöm det sista :)

  1. Det skall vara en fällkniv och jag är inte rädd för victorinoxgrejen, jag skulle kunna tänka mig kniv, sax och pincett som verktyg, men kniven är viktigast.
  2. Det skall vara nära mellan tumme och där eggen börjar.
  3. Det skall finnas halskydd av något slag, fast det har väl alla fällknivar kanske.
  4. Jag slipar inte själv utan lämnar alltid in mina köksknivar, så den måste hålla skärpan länge.
  5. Den behöver inte vara snygg/flashig/modern/hipp.
  6. Den bör kosta under tusen kronor.
  7. Jag helst kunna köpa den i affär i Stokholm.


Vilken kniv är det jag pratar om?

Tack på förhand
 
Senast ändrad:
Eka

EKAs modeller har en geometri som passar för trä vilket inte Victorinox har även om Victorinox fungerar utmärkt som ett allroundverktyg.

Men personligen så tycker jag att en icke fällbar kniv är att föredra för dina ändamål t ex en samekniv.

Thure
 
Här är min kravspec. Vilken kniv skall jag köpa?

En kniv som passar mig i skogen där jag mest gör stickor till elden, täljer korvpinnar, samlar grankvistar eller försöker göra en smörkniv. (Glöm det sista :)

  1. Det skall vara en fällkniv och jag är inte rädd för victorinoxgrejen, jag skulle kunna tänka mig kniv, sax och pincett som verktyg, men kniven är viktigast.
  2. Det skall vara nära mellan tumme och där eggen börjar.
  3. Det skall finnas halskydd av något slag, fast det har väl alla fällknivar kanske.
  4. Jag slipar inte själv utan lämnar alltid in mina köksknivar, så den måste hålla skärpan länge.
  5. Den behöver inte vara snygg/flashig/modern/hipp.
  6. Den bör kosta under tusen kronor.
  7. Jag helst kunna köpa den i affär i Stokholm.


Vilken kniv är det jag pratar om?

Tack på förhand
Vilken kniv du pratar om? Mitt reflexmässiga svar skulle bli: en fantasikniv. Det som sätter käpparna i hjulet på allvar är det faktum att du inte slipar din kniv själv och därför vill ha en kniv som är både eggstabil och håller skärpa länge, samtidigt som den skall utföra ett antal arbetsuppgifter som formligen "äter" egg (inte ägg :)).

Med dessa parametrar så skulle du egentligen behöva en fällkniv tillverkad i kolstål. Tyvärr så finns det inga fällknivar som motsvarar dina önskemål. Det finns visserligen ett antal märken (Schrade, Camillus, Queen, Schatt and Morgan, Case osv) som har modeller i kolstål men du kommer inte ifrån att även dessa blir slöa ganska fort om du ämnar tälja med dem.

Det kan dessutom vara svårt att få tag i de flesta av dessa i en butik i Stockholm.

Ett alternativ till kolstålsknivarna är en kniv tillverkad i ett eggstabilt rostfritt stål. Tyvärr har sådana knivar den oförskämda fräckheten att tappa skärpa ganska fort eftersom eggstabilitet och nötningstålighet är få knivar förunnat. De som finns i rfr stålsorter som motsvarar dina krav kostar avsevärt mer än 1000 kronor.

Som du ser så hamnar du i ett moment 22 ;)

Mitt råd är att glömma en fällkniv med tanke på dina önskemål och satsa på en fastbladare i kolstål. För att göra Patric lycklig så föreslår jag någon fyp av morakniv, preferabelt Frosts Clipper.

~Paul~
 
Vilken kniv du pratar om? Mitt reflexmässiga svar skulle bli: en fantasikniv. Det som sätter käpparna i hjulet på allvar är det faktum att du inte slipar din kniv själv och därför vill ha en kniv som är både eggstabil och håller skärpa länge, samtidigt som den skall utföra ett antal arbetsuppgifter som formligen "äter" egg (inte ägg :)).

När jag menar slipar så menar jag det som de gör när jag lämnar in mina knivar, vilket sker var 18-24 månad eller så. Däremellan brynar jag de med ett runt bryne. Om jag skulle bryna min fällkniv själv som man brynar en kökskniv, skulle ditt svar skilja sig då?
 
Det undrar jag med. Inte behöver man slipa sin kniv stup i kvarten sådär? Bryna, det är ju självklart. Men slipa kniven gör man väl MAX en gång om året? Är det så att begreppen bryna/slipa är luddiga och du med slipa menar vad vi kallar bryna, Paul? :)
 
ett svar på en knivfråga... drömmer du!!!

Vad jag skulle rekomendera dig att titta på är EKA:s utbud av knivar.
Jag har använt ett flertal av deras produkter samt har har ett mycket bra erfarenhet av deras felhantering (i mitt fall scollorna som rörde sig)
 
Om du skall tälja med kniven så kommer du att behöva slipen bra mycket oftare än varannat år ;). Jag slipar en del av mina friluftsknivar ca 1 gång i månaden. Det gäller framför allt mororna som snabbt får en alldeles för trubbig primäregg och därför kräver en omprofilering.

Allt det här är beroende av hur ofta man använder kniven förståss. På senare tid har jag gått ifrån att slipa mororna på min Sharpmaker och kör med en konvex egg framslipad på en musmatta och sandpapper. Fördelen är förståss att jag slipper bryna kniven lika ofta ute i naturen eftersom eggen är hållbarare. Det räcker oftast med en liten touch up.

~Paul~
 
Om du skall tälja med kniven så kommer du att behöva slipen bra mycket oftare än varannat år /.../ Det gäller framför allt mororna som snabbt får en alldeles för trubbig primäregg och därför kräver en omprofilering.
Fast du rekommenderade ju en mora istället för en fällkniv här nedan?

Allt det här är beroende av hur ofta man använder kniven förståss.

Ja, i mitt fall skulle det betyda omslipning efter var tjugonde korvpinne ungefär.
På senare tid har jag gått ifrån att slipa mororna på min Sharpmaker och kör med en konvex egg framslipad på en musmatta och sandpapper. Fördelen är förståss att jag slipper bryna kniven lika ofta ute i naturen eftersom eggen är hållbarare. Det räcker oftast med en liten touch up.

Jag läste om din Sharpmaker i en annan tråd, innebär en sådan att jag inte behöver lämna knivarna på slipning? Att behöva bryna ute i skogen vill jag undvika helt, det är ju inte finskurna grönsaker jag jobbar med direkt.

Det kan vara så att du och jag inte menar samma sak med skärpa. Om du skulle bortse från vad du anser anständigt, vilken fickkniv skulle då vara den minst olämpliga att köpa?
 
1. Fast du rekommenderade ju en mora istället för en fällkniv här nedan?

2. Ja, i mitt fall skulle det betyda omslipning efter var tjugonde korvpinne ungefär.

3. Jag läste om din Sharpmaker i en annan tråd, innebär en sådan att jag inte behöver lämna knivarna på slipning? Att behöva bryna ute i skogen vill jag undvika helt, det är ju inte finskurna grönsaker jag jobbar med direkt.

4. Det kan vara så att du och jag inte menar samma sak med skärpa. Om du skulle bortse från vad du anser anständigt, vilken fickkniv skulle då vara den minst olämpliga att köpa?
1. Det gör jag fortfarande.

2. Hm, så illa kan det väl inte vara. En mora klarar många sådana pinnar innan du behöver slipa den. Jag använder mina slitknivar lite hårdare än så nämligen.

3. Ja, det skulle kunna innebära det om du lär dig hantera Sharpmakern ordentligt. Dock anser jag att man trots allt skall ha ett litet bryne med sig ut. Vad händer t ex om du av misstag tappar kniven mot en sten eller på annat sätt ruinerar eggen? Med ett litet bryne kan man i alla fall reparera den värsta skadan.

4. Med tanke på att du vill använda kniven till framför allt träskärning så skulle jag inte rekommendera en kniv i de nya rostfria superstålen, dvs alla slags pulverstål. Dessa är alldeles för sköra för dina ändamål.

Det lämnar oss till de andra sorterna, dvs de eggstabilare och mindre nötningståliga. De absolut bästa är de olika kolstålsvarianterna som jag nämnde tidigare. Vill du trots allt köra med rfr stål så är vårt svenska Sandvik 12C27 ett bra val. Likaså DIN 1.4110 och 1.4116, AUS-6, samt AISI 440A.

Det här låter kanske konstigt för många eftersom man inte förknippar de här billiga stålsorterna med bra knivar. Men saken är den att dessa stålsorter bådar för en avsevärt högre eggstabilitet än de dyra pulverstålen.

~Paul~
 
Som du märker är jag inte sådär superinsatt i knivar, och egentligen inte så superintresserad heller, jag behöver bara en bra kniv i skogen och är innerligen tacksam för den kunskap som du delar med dig av så frikostigt.

Okej, vi har kommit fram till att jag inte kommer slita extremt mycket på kniven så den måste inte slipas så ofta, likaså har vi ett urval stålkvaliteter som du rekommenderar.

Det enda som behövs nu är ett knivmärke och en modell....

PS. Varför står eggstabila och nötningstålig i motsats? (Lekmanna svar, tack! :) )
 
Senast ändrad:
Okej, vi har kommit fram till att jag inte kommer slita extremt mycket på kniven så den måste inte slipas så ofta, likaså har vi ett urval stålkvaliteter som du rekommenderar.

Det enda som behövs nu är ett knivmärke och en modell....
Jag skulle fortfarande rekommendera en Mora Clipper och inte en fällkniv. Clippern finns i två utföranden: i rostfritt och kolstål. Med hänsyn till det jag berättade tidigare angående skillnaden mellan dessa stålsortter så får valet vara ditt.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.