Gissa var/vad.

Denna smala lilla bäck i Schweiz är strid nog att motivera den stenbro som lagts över. Den har faktiskt ett känt namn, nån som kan gissa vilket?

Bilagor

• RIMG0472.jpg
    RIMG0472.jpg
    71.8 KB · Visningar: 699
Julia letar sig dock via Albula bort till Bortre Rhen, var källa, Rheinwaldhorn, f ö ligger halvvägs mellan Lunghinpass och Tomasjön.

Trots att jag bara gjort tre turer i svenska fjäll, två i Jämtland och en i Arjeplogsfjällen (5 dagar av en totalt 14 dagar lång tur) har jag hunnit med åtminstone tre mer betydande källområden: Pite älv, Skellefte älv (OIMR tältade jag då just vid Ikesjaure) och Ljungan.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Lunghinpass borde jag sätta upp på min "bucket list".

Thure

Passet är lätt att nå. Mitt första besök var på min första flerdagarstur i Alperna, 1989. Gick från Promontogno i Bregagliadalen till Maloja via Bivio (hotell där, finns även camping). Efter den lilla turen, 2 dagar, bestämde jag mig för att jag var färdig med dagsutlykter. I september gick jag delar av Alta Via/Höhenweg 1 och sen har det bara utvecklats.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.