Gissa position

Du bryter mot en av reglerna för denna lek, det får enbart vara motiv från svenska fjällen. Gjorde själv samma misstag en gång, eftersom jag trodde det gällde den skandinaviska fjällkedjan. Bilden bör vara tagen från Skerdinfjellet 1465 i riktning SSV. Området heter Innerdalsfjella.
Du har rätt. Man kan bland annat se Skjerdingen (närmast), Tåga, Store Trolla, Skarfjellet och glaciären under Kongskrona. Innerdalstornet ligger bakom Skjerdingen.

Angående bilder från Norge så är det svårt att veta vad det är för regler när det inte står om några regler i de första sidorna av tråden i alla fall.
 
Jag har för mig att dom som gissade (i början) kom överens om att hålla det inom Sverige och till fjällen. Det har gjorts försök med att ta in utländska berg, men då har protesterna blivit alltför stora. Jag tror jag själv en gång lade in en bild ifrån Hundalen (Narviksfjällen) och blev då uppläxad av någon som visste bättre om reglerna.

Ska tråden löpa, ’utan trassel’ bygger det på att parterna försöker mötas ifrån båda hållen så att säga. En bild måste vara läsbar och innehålla betydelsebärande element för att det ska fungera. Det är naturligtvis väldigt roligt att lägga ut privata bilder som är obegripliga, utan ledtrådar, och bara sitta och vänta, men tyvärr så blir effekten av detta att ingen tillslut gitter gissa. Jag tror ’Bandersson’ skrivit om detta (nedan) Även jag uppmanar folk att gissa vilt. Det är väl inget fel att gissa fel ! Fungerar det väl så kan någon annan ta vid. Många gåtor är överraskande och är det inte det vi egentligen vill: Att bli överraskade!

Leve nyfikenheten!
 
Denna diskussion brukar komma upp med jämna mellanrum vartannat eller var tredje år. Den oskrivna regeln är nog att bilderna ska vara av svenska fjäll, men även gränsnära norska fjäll (synliga eller fotade från svenska sidan) har varit med.
Det behövs nog någon form av gränsdragning och av tradition och hävd har denna gränsen dragits vid Sveriges riksgränser. Annars kan det bli svårt att argumentera varför just norska fjäll får vara med, men inte Alperna eller Karparterna, eller varför inte Anderna och Rocky Mountains … Säkert också spännande och roligt med sådana bilder, men då skulle tråden inte vara densamma.
Men superroligt om någon ville starta en ny tråd med "utländska" fjällbilder! (Själv har jag inte så många sådana.)
En annan oskriven regel är att Gissa position avser just fjällbilder, inte anda positionsbilder ur naturen. Samma argument här som ovan.
 
Tycker det skulle vara bra om man skrev ned de oskrivna reglerna.

Kan väl också tycka att man efter 16 år och nästan 18000 inlägg kan utvida området litet. De flesta vyerna i Sarek borde väl kommit upp några gånger nu?
 
Tycker det skulle vara bra om man skrev ned de oskrivna reglerna.

Kan väl också tycka att man efter 16 år och nästan 18000 inlägg kan utvida området litet. De flesta vyerna i Sarek borde väl kommit upp några gånger nu?

Jag tänker tvärtom att man skulle kunna gissa om på gamla inlägg nån gång (med förbud att scrolla bak till facit) om den som ska lägga upp saknar nya bilder. Själv kom jag in i den här tråden kring 17.000 inlägg. Är helt övertygad om att även de gamla rävarna inte kan minnas flera år gamla positioner...
 
OK, jag kan lägga upp en till. Det är lite svårt att lägga upp något, men den här kanske blir lite svår. Ni verkar vara många och samtidigt experter. Kanske ni löser snabbt det här med.
Den här platsen hade jag min tältplats och är en ganska vacker tältplats enligt mig. Här riktar jag kameran åt ett annat håll. Var ungefär står jag?
GB5.jpg
 
OK, jag kan lägga upp en till. Det är lite svårt att lägga upp något, men den här kanske blir lite svår. Ni verkar vara många och samtidigt experter. Kanske ni löser snabbt det här med.
Den här platsen hade jag min tältplats och är en ganska vacker tältplats enligt mig. Här riktar jag kameran åt ett annat håll. Var ungefär står jag?Visa bilaga 42737
Strax norr om sammanflödet av jokkarna i Lullijvagge och Noaojdevagge?
 
OK, jag kan lägga upp en till. Det är lite svårt att lägga upp något, men den här kanske blir lite svår. Ni verkar vara många och samtidigt experter. Kanske ni löser snabbt det här med.
Den här platsen hade jag min tältplats och är en ganska vacker tältplats enligt mig. Här riktar jag kameran åt ett annat håll. Var ungefär står jag?
Jag tror att du står ungefär där pilen visar:
IMG_4508.JPG
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.