Gissa position

1414 m på den tryckta kartan (BD16), 1412 m på Lantmäteriets karta på nätet?
Här? Eller minst i närheten?

Korrekt! Var liten kluven på hur man skulle svara på frågan om Västerbotten då vi inte är i Västerbotten men delar av bilden ligger där.
Det är lite intressant hur fel höjdangivelse det är på två av de fyra topparna i mitten av bilden. Min calazokarta från 2019 visar något helt annat än lantmäteriets karta. Toppen på 1641 är nu 1521 enligt lantmäteriet.
IMG_0987.jpeg


Nästa bild
 
Det är lite intressant hur fel höjdangivelse det är på två av de fyra topparna i mitten av bilden. Min calazokarta från 2019 visar något helt annat än lantmäteriets karta. Toppen på 1641 är nu 1521 enligt lantmäteriet.
1641 finns även på min BD16 från 2008. Nagon som har sprängt toppen? ;)

Jag tog din första bild helt fel, mer som fotoriktning NO, men med den andra bilden kom jag rätt...

Nu är jag bortrest för några dagar från imorgon, så det är fritt för valfri person att läga upp ett ny bild - kannske sista chancen för 2022.
 
ok jag tar chansen, inte kollat tråden på ett tag så kul hoppa in igen!
så vad ser vi här då för underbar plats?
 

Bilagor

  • IMG_8279.JPG
    IMG_8279.JPG
    6.2 MB · Visningar: 55
Stämmer bra! Blev helt hänförd av Sauvakavelijas bild för nån gissning sen på toppen just nordväst om sjön. tänkte att wow vilken magisk plats, vilket magiskt fjäll! den måste jag besöka, jag kände inte igen fjället först men tycke endå det va nått bekant, kanske från nån dröm. men sen såg jag ju att det var pältsaområdet! var där 2016 så det är kanske dags snart igen! gick fint att cykla från keinovuopio på några timmar hela vägen fram till pältsastugan(med några leriga och några steniga sträckor).
vilka vansinnigt fina fjällområden det finns!
 

Bilagor

  • IMG_8287.JPG
    IMG_8287.JPG
    5.4 MB · Visningar: 65
  • IMG_8293.JPG
    IMG_8293.JPG
    4.9 MB · Visningar: 54
  • IMG_8323.JPG
    IMG_8323.JPG
    4.2 MB · Visningar: 66
om nån är sugen på cykelvägen så är det först fin grusväg ganska långt, sen lerig fyrhjulingsväg, sen underbar torr fyrhjulingsväg sen stig sista biten. med lätt rygga och lätt humör går det fint.
(förstår att det finns mycket olika känslor och åsikter om cykling i fjällen men denna gång tyckte vi cykel passade bra pga redan befintlig ofta använd fyrhjulingsväg plus knäproblem plus ryggproblem plus förälskelse som lockade oerhört plus bara två dagar ledigt plus att det är väldigt kul att cykla).
 

Bilagor

  • IMG_8187.JPG
    IMG_8187.JPG
    5.1 MB · Visningar: 59
  • IMG_8217.JPG
    IMG_8217.JPG
    4.7 MB · Visningar: 56
  • IMG_8242.JPG
    IMG_8242.JPG
    4.1 MB · Visningar: 55
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.