Gissa position

Hmm, verkar vara glaciärvatten, så du har förmodligen en sådan till höger om dig. Men i övrigt inget dramatiskt landskap, rätt beskedliga kullar. Stenrösen så långt ögat når. Höjden över 1200 m. Jag har letat och letat utan att hitta rätt. Kan vi få den vanliga ledtråden om läget i förhållande till Ritsem? Eller annan hjälp.
 
Jag prövar en dubbel: på Sauvakavelija gissar jag Ballinbogitjåkkas östsluttning. På Totteman gissar jag att tältet står vid Östra Bunnertjärnen.
 
å tyckte det såg ut som att du står på tjåmuhas östsluttning och glor på österut, men materazzi har nog rätt, ballinbogitjåkka står du nog på.
ja på flygbilder ser jag nu, supertydligt!
 
materazzi gissade rätt. Tältet står vid Östra Bunnertjärnen i Bunnerfjällen i Jämtland.
Vilken tur! Jag har inte varit där (ännu). En bekant kom nyligen hem från en tur i området och hen visade några filmer därifrån. Bland annat kommenterades den där kanten ovanför tjärnen. Stilig bild också från Sauvakavelija.

Här kommer ytterligare två bilder på raken men endast ett svar efterfrågas. Frågan avser den övre delbilden. Vilket riksröse syns där?

Den nedre delbilden är en bonusfråga som inte behöver besvaras rätt eller alls, men som i sammanhanget kan vara kul att grunna på. Vilket lite medfaret riksröse syns i den och vad gör just det röset speciellt?
8374kjsdhf3.jpg
 
266B? Dvs från norska sidan av riksgränsen vid Björnfjell.

Den undre bilden kanske visar ett av riksrösena norr om Torne Träsk? Behöver det byggas om? LIte udda att det verkar vara ett annat riksröse ganska nära.

Thure
 
Senast ändrad:
266B? Dvs från norska sidan av riksgränsen vid Björnfjell.

Den undre bilden kanske visar ett av riksrösena norr om Torne Träsk? Behöver det byggas om? LIte udda att det verkar vara ett annat riksröse ganska nära.

Thure
266B är en bra gissning men den är inte rätt. Det här röset står söder om Riksgränsen.

Det andra är mycket riktigt ett röse norr om Torneträsk. Röset där i vänsterkant är ett riktningsröse som pekar ut riktning till nästa röse. Det är alltså inget ytterligare riksröse.
 
Röse 161 vid Skurdalsporten?
Alldeles riktigt. Skurudalsröset lite norr om Storlien.

Den undre delbilden visar Rr 349 som står några mil sydost om Nuorgam. Det blev det högst numrerade riksröset mellan Sverige och Danmark/Norge. Av någon anledning avstannade rösningsprocessen där år 1766. Idag märker röset förstås ut gränsen mellan Finland och Norge. Den fallna toppstenen har inskriptionen Suomi 1925 på ena sidan. Underligt nog har Rr 347 en bit bort kvar en toppsten med Christian VIIs monogram på den norska sidan och Adolf Fredriks på den finska.

Undre delbilden var lite "över gränsen" men man behövde ju inte svara på frågan ;-). Hoppas det var ok att ta med den. Varsågod, nästa bild.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.