Gissa position

Spot on av Sauvakavelija. Jo vi är på väg ner i Sarvesvagge. Min fru tyckte att vi skulle följa Tjågnårisjåhkå (gräns mellan Sarek och Padjelanta) ner till dalen. Men undertecknad tyckte att vi istället skulle snedda ner och hamnade då där denna bild togs i hörnet av Tjågnårisvarasj 😄.
Kan infoga att det blev lite brant på skrå med pulka min väg, så Livskamraten vände tillbaka och tog den kloka vägen ner längs bäcken. Själv körde jag raka vägen ner till de fantastiska tältplatserna i mynningen av Sarvesvagge.
Nästa bild!

Vintervandring har jag ingen erfarenhet av, men kan tänka att det ibland blir utmanande... med risk för lavin tex.
Nästa bild, var står fotografen nu då?
IMG_3542.JPG

Det finns inga skriva regler för denna roliga och lärorika tråd, men praxis är att den som gissat rätt får lägga ut nästa bild. Hen kan också välja att avstå och därmed lämna fältet fritt för den som vill ta chansen. Så vi brukar gissa på en bild i taget. Jag föreslår att vi den här gången först klarar ut Sauvakavelijas bild och därefter gissar på Tottemans.

Det finns inga skriva regler för denna roliga och lärorika tråd, men praxis är att den som gissat rätt får lägga ut nästa bild. Hen kan också välja att avstå och därmed lämna fältet fritt för den som vill ta chansen. Så vi brukar gissa på en bild i taget. Jag föreslår att vi den här gången först klarar ut Sauvakavelijas bild och därefter gissar på Tottemans.
Jo, inga regler skrivna, men i praktiken kan det vara svårt att följa på om det blir många ledtrådar och gissningar på flera bilder samtidigt. Vi gör som Per föreslår, om inte någon klarar ut båda bilder på en gång :)

Hmm, verkar vara glaciärvatten, så du har förmodligen en sådan till höger om dig. Men i övrigt inget dramatiskt landskap, rätt beskedliga kullar. Stenrösen så långt ögat når. Höjden över 1200 m. Jag har letat och letat utan att hitta rätt. Kan vi få den vanliga ledtråden om läget i förhållande till Ritsem? Eller annan hjälp.

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Jag prövar en dubbel: på Sauvakavelija gissar jag Ballinbogitjåkkas östsluttning. På Totteman gissar jag att tältet står vid Östra Bunnertjärnen.

å tyckte det såg ut som att du står på tjåmuhas östsluttning och glor på österut, men materazzi har nog rätt, ballinbogitjåkka står du nog på.
ja på flygbilder ser jag nu, supertydligt!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.