Gissa position

Då passar jag på att byta vinter mot sommar (tycker det är så svårt med vintergissandet). Var var vi denna härliga sommardag?

20210726_143652.jpg

Fin bild, sannolikt tagen mot söder. Terrängen stämmer rätt väl med den nya Lapplandsledens sträckning över Östra Vardofjället norr om gården Vardofjäll. Skulle detta stämma heter sjön Gottern.

Fin bild, sannolikt tagen mot söder. Terrängen stämmer rätt väl med den nya Lapplandsledens sträckning över Östra Vardofjället norr om gården Vardofjäll. Skulle detta stämma heter sjön Gottern.
Det stämmer ju mycket bra!

Tycker det är lite synd att leden drogs här. Just biten på bilden är härlig, men det är rätt trist led mellan Åtnikstugan och Vardofjäll, och väg västerut från Gränssjö. I sommar blir det att gena från Åtnikstugan norrut över Västra Vardofjäll.

Nästa!

Det stämmer ju mycket bra!

Tycker det är lite synd att leden drogs här. Just biten på bilden är härlig, men det är rätt trist led mellan Åtnikstugan och Vardofjäll, och väg västerut från Gränssjö. I sommar blir det att gena från Åtnikstugan norrut över Västra Vardofjäll.

Nästa!
Hej, Vill bara säga att jag har gått den gamla rösade lede/stigen som går norrut från Åttnikstugan för några år sedan. Den var lättgången och trevlig vill jag minnas. Jag passade på att resa några av de gamla nedfallna rösena, vilka annars var väldigt välgjorda och syntes bra, stigen genom skogen riskerar dock att växa igen om några år. Kanske kan underhålla dessa genom att leden/stigen även fortsatt används? Antar dock att samerna inte vill ha leden rakt genom deras rengärden, varför Lapplandsleden nu går längre österut i en krok.
Mvh/Rickard

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Instämmer med både Sami och Rickard. Utöver samernas synpunkter gissar jag att Länsstyrelsen velat begränsa den totala ledsträckningen i området med tanke på framtida underhåll. Nästa bild hoppas jag någon annan kan bistå med för annars måste jag återanvända bilder som ni sett förut!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.