Gissa position

Av alla stugor du varit stugvärd på och som är relativt nära Ritsem, valde jag Kutjaurestugan och med flygbildstudier hittade jag platsen där Sieberjåhkå och Slädojågåsj möter, så jag tror du var väster om Sieberjåhkå och fotade mot NO, vi ser Kallaktjåkkå i fjärran?

Av alla stugor du varit stugvärd på och som är relativt nära Ritsem, valde jag Kutjaurestugan och med flygbildstudier hittade jag platsen där Sieberjåhkå och Slädojågåsj möter, så jag tror du var väster om Sieberjåhkå och fotade mot NO, vi ser Kallaktjåkkå i fjärran?
Så är det. Jag befann mig en bit upp i sluttningen på väg mot Gådotjåhkkås topp, som för övrigt är ett suveränt dagstursmål från just Kutjaure. Dalgången en bit bort är alltså den där Nordkalottleden till Vaisaluokta passerar och visst är det Gállaktjåhkkå där i fjärran.

Så till nästa bild, vilket fjäll ser vi här?
kungsl2011.jpg

Har nog inte varit där och inte heller på stället jag gissar, vilket skulle överraska mig om det vore rätt, men - Sälka?

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Jag har hittills förgäves letat efter den tydliga nerskurna, diagonala bäckfåran på kartan. Med det senaste tipset tror jag mig ha funnit svaret. Skanatjåhkka, på östsidan av Gukkesjåkka.

Jag har hittills förgäves letat efter den tydliga nerskurna, diagonala bäckfåran på kartan. Med det senaste tipset tror jag mig ha funnit svaret. Skanatjåhkka, på östsidan av Gukkesjåkka.
Rätt svar, bra gjort! Skanatjåhkkå ser vi, branten heter Skanabakte förstås, bäcken är Tjievrajågåsj. Har fått läsa att det skulle vara möjligt att komma ner via bäckravinen och även vada Guhkesvakkjåhkå i närheten, det skulle vara en bra genväg från Suorva till Sarek-massivets toppar. Nästa bild, var så god!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips