Gissa position

Rätt svar, bra gjort! Skanatjåhkkå ser vi, branten heter Skanabakte förstås, bäcken är Tjievrajågåsj. Har fått läsa att det skulle vara möjligt att komma ner via bäckravinen och även vada Guhkesvakkjåhkå i närheten, det skulle vara en bra genväg från Suorva till Sarek-massivets toppar.

Att gå ner strax nordväst om det, mellan 1246 och 1276 och snedda ner går alldeles utmärkt (jag har gått upp den vägen), så det är inte jättestor genväg att gå ner just i ravinen. Det största irritationsmomentet är att det är så stenigt mellan Suorva och Tjievra. Och vadandet borde ju vara bättre högre upp, jag har spanat på just uppströms den lilla ön i Guhkesvakkjåhkå, men även lite längre ner borde det gå. Det är ju rätt platt, så det är inte så hög fart på vattnet för det mesta, men det är svårt att bedöma djupet utan att gå ut.
 
Läste igen berättelsen om vadning av Guhkesvakkjåhkå ( Fowwes blogg augusti 2010). Borde gå att vada, men förstås måste man göra sin egen bedömning när man är där. Att gå runt via Tjievrajavrre är inte så dåligt heller, fin terräng och fina vyer.
 
ok då slänger jag in en färsk bild,vart stod jag&fotade denhär formationen igår kl 10?
lägger upp en mer utzoomad bild imornkväll om ingen gissat rätt innan det.
 

Bilagor

  • 20220305_095155.jpg
    20220305_095155.jpg
    1.2 MB · Visningar: 28
helt rätt enok!
&jag ber om ursäkt för fördröjt svar,är till fjälls!


får se om enok ger vidare möjligheten att lägga ut bild eller lägger upp en gåta själv!
 

Bilagor

  • 20220305_095210.jpg
    20220305_095210.jpg
    1.6 MB · Visningar: 25
Senast ändrad:
Tvärr kan jag inte lägga upp en egen bildgåta, eftersom jag inte har några digitala bilder från fjällen. Så passa på, ni som har o vill delta!
 
Fin bild, sannolikt tagen mot söder. Terrängen stämmer rätt väl med den nya Lapplandsledens sträckning över Östra Vardofjället norr om gården Vardofjäll. Skulle detta stämma heter sjön Gottern.
 
Fin bild, sannolikt tagen mot söder. Terrängen stämmer rätt väl med den nya Lapplandsledens sträckning över Östra Vardofjället norr om gården Vardofjäll. Skulle detta stämma heter sjön Gottern.
Det stämmer ju mycket bra!

Tycker det är lite synd att leden drogs här. Just biten på bilden är härlig, men det är rätt trist led mellan Åtnikstugan och Vardofjäll, och väg västerut från Gränssjö. I sommar blir det att gena från Åtnikstugan norrut över Västra Vardofjäll.

Nästa!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.