Gissa position

Var återfinns denna ledsträckning?

gp237.jpg

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Östra mynningen av Jiegnavagge, bäcken kommer från Svenonius glaciär, vi ser glaciären nedarför Tsähkkok?
Imponerande! Tänkte jag skulle göra det svårt, men det går ju inte i den här elitgruppen. Var såpass kaxig att jag skulle hävda att svaret var 95 procent rätt - trodde själv att jag tagit bilden just efter pasströskeln i Jeignavagge, ett par kilometer åt nordväst, men går till arkivet och ser att svaret är fullständigt korrekt. Så här ser det ut i lite vidare vinkel, där vi kan ana kanten på Svenonius glaciär uppe till höger.
Jiegnavagge.jpg

Flygbilden på Lantmäteriets min karta visar den där svarta "ön" i bäcken, så det hjälpte till att hitta rätt :)
2022-02-26 233831.jpg

Jiegnavagge är på önskelistan, kanske nångång...

Nästa bild, var har vi denna bron?
IMG2602222.JPG

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.