Gissa position

Hehe, fyndigt svar! Men inte till så mycket hjälp eftersom nästan alla glaciärer finns i Norrbottens län. Jag gissar vidare på ett mer glaciärtätt område - Kebnekaisefjällen?
 
Då gissar jag på den sydligaste glaciärrest jag hittar på kartan i Norrbottens län, som dessutom går att få ihop någorlunda med terräng o fotoriktning. Nämligen sadelpunkten mellan Norra o Västra Fierras.
 
Årtalet begränsar det faktiskt ordentligt. Norrbottens län skapades förvisso 1810 men Arjeplog och Arvidsjaur hängde kvar i Västerbotten till 1837.
enok har alltså hittat rätt kommun.
Men tältplatsen ligger lägre i höjd och på andra sidan genomfartsleden.
 
Först en kommentar till föregående bild. Jag drar slutsatsen att både enok ändman och materazzi visste att årtalet 1837 enbart avsåg Arjeplogs socken. Imponerande kunskap! Tack Adam för den historielektionen. Än mer impad blir jag av den korrekta gissningen, eftersom mina fjällkartor inte visar några glaciärrester i Láddevágge. Men ok, Lantmäteriets flygbild visar en isig sluttning. Hur kunde du hitta så rätt?

De nu aktuella bilden tror jag visar vindkraftparken Siska nära järnvägen mellan Gällivare och Kiruna. I så fall står du kanske på leden över norra sluttningen av fjället Gámascearru.
 
... Men ok, Lantmäteriets flygbild visar en isig sluttning. Hur kunde du hitta så rätt?
Ren tur. Jag har några bilder mot dalen från olika avstånd och tyckte att glaciären liknade vad som visas i gåtan. Har aldrig varit däruppe.
De nu aktuella bilden tror jag visar vindkraftparken Siska nära järnvägen mellan Gällivare och Kiruna. I så fall står du kanske på leden över norra sluttningen av fjället Gámascearru.
Rätt! Šiška till vänster och Kaitum till höger sett från Gámasčearru.

Varsågod, ny bild.
 
Tack, intressant vy från en plats där jag tror inte många av oss varit. Man ser också Avzzijohka nere i björkskogen.

Ny bild alltså, vad heter vattendraget? (Beklagar det lilla formatet, förstår mig inte på tekniken).

IMG_20210815_140357.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...