Gissa position

Kan det vara Tjåmuhas?

Mycket bra gissningar båda, av vilka Tjåmuhas är rätt svar. Jag visiterade 1689 m toppen på en hösttur i september 2019 och tog en titt på glaciärnischen också. Här ännu en bild av fjället:
IMG_3663.JPG

Så, nästa bild varsågod!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Sydliga fjälltrakter stämmer bra men häggingfjället är på fel sida av landskapsgränsen och sömlinghågna med.

Senast ändrad:
bra jobbat, helt rätt svar,Härjedalen är landskapet. Myskoxar håller till i området vintertid. Och på.väg upp till kalfjället passerades ett gammalt torp/säter som är bebott och med två km o fyrahundra höjdmeter till närmaste bilväg. Endast en liten stig ledde dit. Lite speciellt i nutid måste jag säga.

Ja, det var inte så jobbigt kan jag säga, de båda toppana hör ju till "Funäsfjällens 60 toppar", som vi fått läsa på Utsidan ;). Nästa bild har jag skurit av lite så att de skulle vara lite svårare, frågan är förstås vilket fjäll har vi här :
gissapå 3.JPG

Ny gissning då. Vassacoru? Ursäkta stavningen 🙂. Ser ut som höktopparna kikar fram bakom toppen till höger och du skulle rent teoretiskt kunna vara på östsidan av palkastak o tar bilden?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips