Gissa position

Prövar med att begränsa sökområdet.
Norrbottens län norr om Stora Luleälven och dess huvudflöde västerut?

Jo, syftningsfel. Menar att Stora Luleälven övergår i diverse biflöden längre västerut var av huvudflödet tror jag heter Áhkájávrre.

Mvh/RN
 
Senast ändrad:
"Strandvillan" på bilden lär, såvitt jag förstått det, vara en bastu. Om det är sant är det svårt att tänka sig en bättre placering för en sådan inrättning.
 
Hmm. Med dessa ledtrådar får jag väl gissa på att det är Padjelantaleden som passerar bakom bastun. Och att bastun tillhör Duottar. Har själv inte passerat dessa stugor, men skidat någon mil österut på väg norröver mot Sarek, och jag tycker att geografin stämmer väl överens med min minnesbild.

/ stefan
 
Hmm. Med dessa ledtrådar får jag väl gissa på att det är Padjelantaleden som passerar bakom bastun. Och att bastun tillhör Duottar. Har själv inte passerat dessa stugor, men skidat någon mil österut på väg norröver mot Sarek, och jag tycker att geografin stämmer väl överens med min minnesbild.

/ stefan

Du har helt rätt, Stefan! Visst är det bastun vid Tuottarstugorna som syns på bilden, knäppt på sluttningen nedanför Tjävsak. Längre ner syns den obeskurna bilden. Bilden längst ner är tagen något tidigare och visar ett bredare perspektiv av Duottarjávrre,fonderad av Kierkevare - fjället som ser ut som en Ahlgrensk bil.

b.jpg

c.jpg
 
Senast ändrad:
Tre bra gissningar men bara en är riktigt nära. Ja vi är i Padjelanta och som liten ledtråd kan jag väl nämna att det inte går någon led genom den här dalgången....

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.