Gissa position

Nu har ni hittat rätt väg och område. Kan vi komma lite närmare.

Forsen vi ser finns både som älv, vaten och fjell.

Peter

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Det flera ælvar, vatten och fjæll i området kring Stekenjokk med samma namnbas men jag tror bara en älv, vaten och fjell som rinner ned till vægen.
Ær det Jetnamsälven som rinner førbi i bakgrunden? Jag tror du ær vid tæltplatsen dær den rinner førbi Z824.

Helt rätt! Efter en vecka med med dagsturer från stuga med barnen i Hemavan tog vi Vildmarksvägen och tältade längs vägen. Ett kanonäventyr barnen älskade trots gråväder och regn.

Och ledtrådarna..... Beppe Wolgers (BW) var en av skäggen som låg bakom filmen Dunderklumpen där bland annat jätten Jorm och (jag tror) Blåsjön figurerar. Z824 var såklart vägnumret.

Ny bild!

Peter

Senast ändrad:
Ok, var ær vi nu?
IMG_20190822_144120 (1).jpg

Jag har ett starkt känsla om vad vi ser: Torneträsk med bla Gáissevárri.
Men var är du?
Det far jag inte riktig ihop, en bra bit västerut. Nagonstans längs Norkalottleden mellan Tornehamn och Pålno? Även om jag inte far det ihop med mina egna minnesbilder...

Ja, det ær riktigt. En halvtimma innan Pålno om man går från Tornehamn. Jag tror bilden ær tagen mitt på leden.
Hær lite utzoomad:
IMG_20190822_144120.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips