Gissa position

Trevligt med en ny bild! Möjligen ser vi nedre delen av Rapadalen? I så fall branten av Ridok till höger i bild. Kanske står du på östra delen av fjället Vájggántjåhkkå.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Alldeles rätt!

Bilagor

• Guld.jpg
    Guld.jpg
    31.2 KB · Visningar: 309
Alldeles riktigt! Det är alltså Keron man ser i fjärran. Det är ju en fjällbrant som väldigt många gått förbi och imponerats av, men naturligtvis inte enkelt att identifiera från denna vinkel och kraftigt beskuret.

Hm, jag vill nog hävda att vi inte ser Giron alls i bilden, utan att den som tidigare nämnts verkligen visar Ádnji och Miesákčohkka som de mest främträdande profilerna.

Efter att ha grävt en del i mitt eget arkiv har jag hittat denna bild som ser ut att vara tagen från nästan samma ställe. Giron är där fjället längst ut till vänster och ligger alltså utanför gissningsbilden ovan, vars fotoriktning då är mer rakt ostlig. Fjällen väster om Ábeskojávri är heller inte stora och branta nog att kunna utgöra bildens vänstra del -- jämför med denna bild som är tagen från toppen av Snárapoaivi, med Giron och Čoamohas till höger.

Vid den lilla regnbågens slut på förra bilden kan man hitta guld i form av hjortron om man är ute i rätt tid.
Ny bild. Här vill jag veta sjöns namn.

Bilagor

• DSC04213.jpg
    DSC04213.jpg
    47 KB · Visningar: 510

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
Lite vågat Tore att visa en bild utan guld (hjortron). Här kan vi snacka om hjortron i Tjuoldavágge. Inte ens Roger Moore har en chans.

Men du får förstås också en gissning. Är det Sluggá vi ser?

Bilagor

• Hjortron.jpg
    Hjortron.jpg
    110.6 KB · Visningar: 522
Ja då gäller det bara att vända och vrida på väderstrecken. Min första gissning är från väster mot öster. Och då kanske det kan vara Liehtjitjávrre?

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.