Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tycker det ser ut som Miesákčohkka till höger och Ádnji till vänster. Bilden kan då vara tagen på höjderna kring Várddut, eller eventuellt så pass långt bort som ovan Rovvidievvá.
Ursäkta att jag lägger mig i utredningen men är bilden tagen från nära toppen av Garddenvarri? Till vänster är Ádnji och den nästan vertikala linjen lite till höger om mitten är då Bieggačohkka. Möjligen skymtas nästippen på Miesákčohkka i högerkant.
Om ja, så skall LRC ha hela äran av att ha knäckt denna knepiga gåta och får gärna posta upp en ny bild.
Ni är båda kusligt nära men måste ändra perspektiv så att säga. Jag prövar att bredda utsnittet lite och kan avslöja att den lilla kullen i förgrunden är min mössa. Ber om ursäkt för att fotot är lite snett, lyckades inte fixa till det.
Hmm, då kan jag tänka mig två möjlighter. Mellan Várddut och Gárddenvárri ligger Ribakbákti, men det är ju inte mycket till perspektivändring. Den andra är att du är nära eller på Tjålmeåive. I så fall ser vi nog lite av Njuikkostakbákti med Miesákčohkka bakom. Annars vete sjutton Snö och moln ställer alltid till det .
Alldeles riktigt! Det är alltså Keron man ser i fjärran. Det är ju en fjällbrant som väldigt många gått förbi och imponerats av, men naturligtvis inte enkelt att identifiera från denna vinkel och kraftigt beskuret.
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...
Från Bruksvallarna fortsatte vi i fortsatt kallt högtrycksväder. Den befarade spårlabyrinten upp och förbi Ramundberget visade sig vara tämligen ...
3 kommentarer
Det började med en känsla av att tiden hade gått utan att jag riktigt märkt det. Utrustning i garderoben, kartor i hyllan och ett liv som blivit mer ...
I år är det sextio år sedan jag vandrade i Sarek för första gången, och de närmaste dagarna kommer min nya bok ut: Sarek – en biografi. Det är en ...
4 kommentarer