Gissa position

Stämmer bra Nils.

Din tur att bidra med bild.

Thure

Tack. Rullevarerännan är imponerande syn, inte minst med tanke på att det finns dom som åker skidor ner där!

Bidrar med en ganska beskuren bild, men gissar att många känner igen siluetten ändå.

Bilagor

• Screenshot 2020-02-27 at 15.28.16.jpg
    Screenshot 2020-02-27 at 15.28.16.jpg
    20.8 KB · Visningar: 466
Tycker det ser ut som Miesákčohkka till höger och Ádnji till vänster. Bilden kan då vara tagen på höjderna kring Várddut, eller eventuellt så pass långt bort som ovan Rovvidievvá.

Ursäkta att jag lägger mig i utredningen men är bilden tagen från nära toppen av Garddenvarri? Till vänster är Ádnji och den nästan vertikala linjen lite till höger om mitten är då Bieggačohkka. Möjligen skymtas nästippen på Miesákčohkka i högerkant.

Om ja, så skall LRC ha hela äran av att ha knäckt denna knepiga gåta och får gärna posta upp en ny bild.

Ni är båda kusligt nära men måste ändra perspektiv så att säga. Jag prövar att bredda utsnittet lite och kan avslöja att den lilla kullen i förgrunden är min mössa. Ber om ursäkt för att fotot är lite snett, lyckades inte fixa till det.

Bilagor

• Screenshot 2020-03-08 at 21.27.34.jpg
    Screenshot 2020-03-08 at 21.27.34.jpg
    15.1 KB · Visningar: 536

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Hmm, då kan jag tänka mig två möjlighter. Mellan Várddut och Gárddenvárri ligger Ribakbákti, men det är ju inte mycket till perspektivändring. Den andra är att du är nära eller på Tjålmeåive. I så fall ser vi nog lite av Njuikkostakbákti med Miesákčohkka bakom. Annars vete sjutton Snö och moln ställer alltid till det :).

Fortfarande inte rätt dessvärre. Fotot är taget mot nordost, från en led, och den branta fjällsidan till höger om mitten är bekant för många.

Alldeles riktigt! Det är alltså Keron man ser i fjärran. Det är ju en fjällbrant som väldigt många gått förbi och imponerats av, men naturligtvis inte enkelt att identifiera från denna vinkel och kraftigt beskuret.

Varsågod nästa!

Låt inte tråden förfalla i dessa coronatider. Här får ni lite guld vid regnbågens slut. Var är vi?

Bilagor

• Guld-II.jpg
    Guld-II.jpg
    34.8 KB · Visningar: 359

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.