Gissa position

avslutad210712

Gäst
Ibland kan även vilda gissningar leda rätt. Men i det här fallet endast till hälften.

Det är stridsvagnshinder, dock inte i Abiskojaure.

Bor man vid den fd Kalix-linjen så känner man igen vissa saker *L*

Abisko-jaure bara därför att det där fanns en liten förläggning under WW2 men kunde liksom inte placera in några hinder där. Möjligen i så fall någonstans där man passerat på vintern då de borde vara översnöade och att man bommat dem.
 
Intressant bild. Jag googlade mig till att det byggdes stridsvagnshinder bl a i västra Härjedalen under andra världskriget. Borde inte vara i Rogenområdet för där har naturen gjort magnifika blockområden som torde vara oframkomliga med stridsvagnar.

Kan det vara i trakten av Fjällnäs?

Thure
 
Fjällnäs är nära nog. Det är Hamra försvarslinje vid Röstavallen mellan Fjällnäs och Tänndalen. Det byggdes en försvarslinje för att förhindra invasion från Röros. Stridsvagnshinder uppfördes på båda sidor vägen genom dalen. Dock är det bara de på norra sidan som finns kvar.

Passerar man på väg 84 så är det värt att stanna. Bland annat finns flera skyttevärn som man kan gå in i.

Över till dig Thure.
 
Nästa bild visar en brant snöränna. Bilden är från maj 2008.

Var finns den snörännan?

Thure
 

Bilagor

  • ränna.JPG
    ränna.JPG
    138.8 KB · Visningar: 429

avslutad210712

Gäst
Ibland kan även vilda gissningar leda rätt. Men i det här fallet endast till hälften.

Det är stridsvagnshinder, dock inte i Abiskojaure.

Bor man vid den fd Kalix-linjen så känner man igen vissa saker *L*

Abisko-jaure bara därför att det där fanns en liten förläggning under WW2 men kunde liksom inte placera in några hinder där. Möjligen i så fall någonstans där man passerat på vintern då de borde vara översnöade och att man bommat dem.
 
Stämmer bra Nils.

Din tur att bidra med bild.

Thure

Tack. Rullevarerännan är imponerande syn, inte minst med tanke på att det finns dom som åker skidor ner där!

Bidrar med en ganska beskuren bild, men gissar att många känner igen siluetten ändå.
 

Bilagor

  • Screenshot 2020-02-27 at 15.28.16.jpg
    Screenshot 2020-02-27 at 15.28.16.jpg
    20.8 KB · Visningar: 388
Tycker det ser ut som Miesákčohkka till höger och Ádnji till vänster. Bilden kan då vara tagen på höjderna kring Várddut, eller eventuellt så pass långt bort som ovan Rovvidievvá.
 
Ursäkta att jag lägger mig i utredningen men är bilden tagen från nära toppen av Garddenvarri? Till vänster är Ádnji och den nästan vertikala linjen lite till höger om mitten är då Bieggačohkka. Möjligen skymtas nästippen på Miesákčohkka i högerkant.

Om ja, så skall LRC ha hela äran av att ha knäckt denna knepiga gåta och får gärna posta upp en ny bild.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.