Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Trevligt med en ny bild! Möjligen ser vi nedre delen av Rapadalen? I så fall branten av Ridok till höger i bild. Kanske står du på östra delen av fjället Vájggántjåhkkå.
Alldeles riktigt! Det är alltså Keron man ser i fjärran. Det är ju en fjällbrant som väldigt många gått förbi och imponerats av, men naturligtvis inte enkelt att identifiera från denna vinkel och kraftigt beskuret.
Hm, jag vill nog hävda att vi inte ser Giron alls i bilden, utan att den som tidigare nämnts verkligen visar Ádnji och Miesákčohkka som de mest främträdande profilerna.
Efter att ha grävt en del i mitt eget arkiv har jag hittat denna bild som ser ut att vara tagen från nästan samma ställe. Giron är där fjället längst ut till vänster och ligger alltså utanför gissningsbilden ovan, vars fotoriktning då är mer rakt ostlig. Fjällen väster om Ábeskojávri är heller inte stora och branta nog att kunna utgöra bildens vänstra del -- jämför med denna bild som är tagen från toppen av Snárapoaivi, med Giron och Čoamohas till höger.
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...
Från Bruksvallarna fortsatte vi i fortsatt kallt högtrycksväder. Den befarade spårlabyrinten upp och förbi Ramundberget visade sig vara tämligen ...
3 kommentarer
Det började med en känsla av att tiden hade gått utan att jag riktigt märkt det. Utrustning i garderoben, kartor i hyllan och ett liv som blivit mer ...
I år är det sextio år sedan jag vandrade i Sarek för första gången, och de närmaste dagarna kommer min nya bok ut: Sarek – en biografi. Det är en ...
4 kommentarer