Gissa position

Trevligt med en ny bild! Möjligen ser vi nedre delen av Rapadalen? I så fall branten av Ridok till höger i bild. Kanske står du på östra delen av fjället Vájggántjåhkkå.

Alldeles rätt!

Bilagor

• Guld.jpg
    Guld.jpg
    31.2 KB · Visningar: 294
Alldeles riktigt! Det är alltså Keron man ser i fjärran. Det är ju en fjällbrant som väldigt många gått förbi och imponerats av, men naturligtvis inte enkelt att identifiera från denna vinkel och kraftigt beskuret.

Hm, jag vill nog hävda att vi inte ser Giron alls i bilden, utan att den som tidigare nämnts verkligen visar Ádnji och Miesákčohkka som de mest främträdande profilerna.

Efter att ha grävt en del i mitt eget arkiv har jag hittat denna bild som ser ut att vara tagen från nästan samma ställe. Giron är där fjället längst ut till vänster och ligger alltså utanför gissningsbilden ovan, vars fotoriktning då är mer rakt ostlig. Fjällen väster om Ábeskojávri är heller inte stora och branta nog att kunna utgöra bildens vänstra del -- jämför med denna bild som är tagen från toppen av Snárapoaivi, med Giron och Čoamohas till höger.

Vid den lilla regnbågens slut på förra bilden kan man hitta guld i form av hjortron om man är ute i rätt tid.
Ny bild. Här vill jag veta sjöns namn.

Bilagor

• DSC04213.jpg
    DSC04213.jpg
    47 KB · Visningar: 495

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Lite vågat Tore att visa en bild utan guld (hjortron). Här kan vi snacka om hjortron i Tjuoldavágge. Inte ens Roger Moore har en chans.

Men du får förstås också en gissning. Är det Sluggá vi ser?

Bilagor

• Hjortron.jpg
    Hjortron.jpg
    110.6 KB · Visningar: 511
Ja då gäller det bara att vända och vrida på väderstrecken. Min första gissning är från väster mot öster. Och då kanske det kan vara Liehtjitjávrre?

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.