Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Trevligt med en ny bild! Möjligen ser vi nedre delen av Rapadalen? I så fall branten av Ridok till höger i bild. Kanske står du på östra delen av fjället Vájggántjåhkkå.
Alldeles riktigt! Det är alltså Keron man ser i fjärran. Det är ju en fjällbrant som väldigt många gått förbi och imponerats av, men naturligtvis inte enkelt att identifiera från denna vinkel och kraftigt beskuret.
Hm, jag vill nog hävda att vi inte ser Giron alls i bilden, utan att den som tidigare nämnts verkligen visar Ádnji och Miesákčohkka som de mest främträdande profilerna.
Efter att ha grävt en del i mitt eget arkiv har jag hittat denna bild som ser ut att vara tagen från nästan samma ställe. Giron är där fjället längst ut till vänster och ligger alltså utanför gissningsbilden ovan, vars fotoriktning då är mer rakt ostlig. Fjällen väster om Ábeskojávri är heller inte stora och branta nog att kunna utgöra bildens vänstra del -- jämför med denna bild som är tagen från toppen av Snárapoaivi, med Giron och Čoamohas till höger.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer