Gissa position

Jag tror inte jag kan hitta på fler relevanta ledtrådar till gåtans lösning. Skall strax ut på resa och för att tråden inte skall "gå i stå" avslöjar jag att Njierievtjåhkka är namnet på eftersökt fjäll.

Bilden är tagen från leden mellan Norra Fjällnäs och Forsavan (eller Syterstugan om man väljer det). I svaret på Swifts fråga skrev jag 'närmare kungsled än man tror' vilket är lite långsökt men inte helt fel historiskt sett. Jag har hört att många fina sällskap har tagit sig den här vägen till Kungens fiskeanlägging i Forsavan. För övrigt är ju som synes (den riktiga!?) Kungsleden gott och väl inom synhåll. Med bättre upplösning på bilden skulle man se Syterstugan.

Varsågod, fritt fram för vem som helst att lägga upp en ny bild.

Ny bildgåta

Var är vi nu?

Bilagor

• IMG_2720.jpg
    IMG_2720.jpg
    47.5 KB · Visningar: 617

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Svår bild, men kan börja gissa inom samma län som förra bilden. Västerbotten skulle det kunna vara. Jag anar en vägkant och första vibben jag fick med tanke på bakgrunden är Tängvattnet väst om Hemavan. Säkert fel, men värt en ledtråd ;)

Calle

Grönabandetvandrarna kan ju välja mellan olika alternativ, men jag har "gått" alla i flygbilden och hittar inte den här platsen ändå. De miljöer som mest liknar din bild hittar jag längs Stor-Björkvattnet. Är vi ändå där någonstans?

Skönt att sjönamnet räckte för jag lyckades inte hitta din exakta plats. Men även jag skulle hellre cykla än gå den här sträckan.

Ny bild, vad ser vi?

Bilagor

• IMG_20190727_094923 (1).jpg
    IMG_20190727_094923 (1).jpg
    58.1 KB · Visningar: 441

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.