Gissa position

Följer man jokken en bit uppströms så hittar man den här fantastiska sand och grusravinen:

Bilagor

• puyuytr.JPG
    puyuytr.JPG
    56.5 KB · Visningar: 287
Någon som känner igen bron där jag slagit läger på den här bilden?

Inte direkt, men efter alla fina ledtrådar kände jag igen mig. Bron över Boaldojohka, c:a 3 km N om Hurvejåkka.
Sista ledtrådsbilden hade du nästan fotat på samma plats som mig.

Calle

Bilagor

• IMGF_227.jpg
    IMGF_227.jpg
    101.9 KB · Visningar: 285
Inte direkt, men efter alla fina ledtrådar kände jag igen mig. Bron över Boaldojohka, c:a 3 km N om Hurvejåkka.

Stämmer bra förutom att jokken heter Rávskkasjohka (eller möjligtvis Rávskkahasjohka beroende på vilken karta man tittar på)(eller Rauskasjoki på finska eller mienkäli?). Boaldojohka är bara ett ett sidoflöde.

Sista ledtrådsbilden hade du nästan fotat på samma plats som mig.
Med tanke på hur imponerande ravinen är så skulle jag tro att många som går förbi här tar ungefär samma foto ... fast, med tanke på hur glest ifylld färdboken i Hurvejåkka vindskydd var, så tror jag inte att vi är så många som passerar här.

För den som undrar var vi är så ligger platsen strax SV om Kummavuopio vid finska gränsen ungefär en dagsmarsch söderut från treriksröset.

Nej, det nog tyvärr inte många som vandrar där. Området där längst uppe i norr är väldigt fint och även rätt lättvandrat.

Ny bild, regnbågen visar på ett ungefär där det finns en annan bro. Vart då?

Calle

Bilagor

• IMGF_228.jpg
    IMGF_228.jpg
    74.4 KB · Visningar: 774

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Jo, och denokeistliga timmen gjorde att jag inte märkte något. Det är min ursäkt i alla fall. Härligt att få se "juronvattne", fick mig att längta dit!

Precis som Tsar Peter fick jag ett brådskande ärende så jag lämnar fältet fritt att lägga upp en ny bild!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.