Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ja, klurig eller inte... Den fattade inte jag utan sökte över hela fjällkedjan, men slutligen hittade jag den rätta dalgång.
Nästa bild kommer här, kanske den är också klurig, var är vi nu?
Ibland ska man gå på första intrycket. Du kan stå på Luohttoláhko, kanske vid norra utloppet av Luohttojávrre och titta norrut på all snö och is. Men detta är en vild chansning!
Nej inte Katterjaure heller. Den första bilden är nog omöjlig, så det blir mera ledtråd. Den första bilden togs på vandringen mellan de här lägerplats.
Spännande ledtrådar och jag har förstås nya idéer. Jag gissar att din första ledtrådsbild visar en vy mot Akkajaure där vi ser Sarekfjällen till höger och Kallaktjåkkå till vänster. Din första lägerbild är alltför anonym, men den andra kan visa Rautåives brant i dimman. Möjligen kommer du norrifrån och har tagit gissningsbilden vid vadstället över Rikkejåhkå. Har jag kommit närmare gåtans lösning?
Nu är du nära! Akkajaure är korrekt, Kallaktjåkka också, men det är Ahkka till höger. Det är faktiskt Rautåive i de båda lägerbilder. Men jag söker inte en jokk utan isig lilla sjö.
Då har du nog haft ett läger längs Gränsleden och ett annat nedanför Rautåive. Och däremellan finns ju några småsjöar, men jag hittar ingen namngiven. Men du kanske har rastat vid vindskyddet norr om Sårgåjávrre och tagit några bilder där.
En namgiven isig liten sjö hittar jag mellan Rikkekjåhkå och Valldajåhkå vid Nordkalottleden, nämligen Jiegnajavrasj Den första bilden är mot dalen med Jiegnajavrasj. Vi vandrade längs Norkalottleden söderut, vädret började bli riktigt dålig just då med moln som kom från väst. Jag tycker att Swift har så gott som löst gåtan och ger kredit åt honom av flitig gissandet. Nästa bild, var så god!
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
5 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer
En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå.
Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ...
3 kommentarer