Gissa position

Nej inte Katterjaure heller. Den första bilden är nog omöjlig, så det blir mera ledtråd. Den första bilden togs på vandringen mellan de här lägerplats.

Bilagor

• IMG_3111.jpg
    IMG_3111.jpg
    33.7 KB · Visningar: 421
  • DSC01581.jpg
    DSC01581.jpg
    33.3 KB · Visningar: 416
Spännande ledtrådar och jag har förstås nya idéer. Jag gissar att din första ledtrådsbild visar en vy mot Akkajaure där vi ser Sarekfjällen till höger och Kallaktjåkkå till vänster. Din första lägerbild är alltför anonym, men den andra kan visa Rautåives brant i dimman. Möjligen kommer du norrifrån och har tagit gissningsbilden vid vadstället över Rikkejåhkå. Har jag kommit närmare gåtans lösning?

Nu är du nära! Akkajaure är korrekt, Kallaktjåkka också, men det är Ahkka till höger. Det är faktiskt Rautåive i de båda lägerbilder. Men jag söker inte en jokk utan isig lilla sjö.

Då har du nog haft ett läger längs Gränsleden och ett annat nedanför Rautåive. Och däremellan finns ju några småsjöar, men jag hittar ingen namngiven. Men du kanske har rastat vid vindskyddet norr om Sårgåjávrre och tagit några bilder där.

En namgiven isig liten sjö hittar jag mellan Rikkekjåhkå och Valldajåhkå vid Nordkalottleden, nämligen Jiegnajavrasj :) Den första bilden är mot dalen med Jiegnajavrasj. Vi vandrade längs Norkalottleden söderut, vädret började bli riktigt dålig just då med moln som kom från väst. Jag tycker att Swift har så gott som löst gåtan och ger kredit åt honom av flitig gissandet. Nästa bild, var så god!

Senast ändrad:
Tack för cred! Jag har naturligtvis sett Jiegnajávrásj men tyckte inte att den låg längs leden, och inte var så liten heller. Men visst, jávrásj betyder väl just liten sjö! En rolig gåta med fina ledtrådar. En dag ska jag komma till de här trakterna, kanske rentav i sommar.

Nästa bild. En sån här morgon känns det helt ok att stiga upp. Enligt Grundsten "kan en mera gemytligt avskild lägermiljö inte uppdagas i fjällen". Var tältar jag?

Bilagor

• Foto0373.jpg
    Foto0373.jpg
    85.2 KB · Visningar: 494

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Tältplatsen har ett eget namn på kartan, och det betyder enligt Grundsten källorna till X-bäcken. Men jag ser nu att den plats han beskriver så lyriskt avser deltat två kilometer nedströms tältplatsen. Bifogar två bilder som visar de båda platserna.

Bilagor

• Foto0374.jpg
    Foto0374.jpg
    71.6 KB · Visningar: 476
  • Foto0372.jpg
    Foto0372.jpg
    79.8 KB · Visningar: 457
Intressant gåta Per. Jag har gått genom Sartavagge, men inte här. Men efter dina fina bilder så blev jag sugen på Tsielekgiera. Grundstens ledtrådar gav svaret.

Calle

Tack Calle för ditt korrekta svar! Här finns alltså några av Tsielekjåhkås källflöden som längre ner blir Pärlälven som rinner ut i Lilla Luleälven en bit ovanför Jokkmokk. Ny bild!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.