Gissa position

Ja, klurig eller inte... Den fattade inte jag utan sökte över hela fjällkedjan, men slutligen hittade jag den rätta dalgång.
Nästa bild kommer här, kanske den är också klurig, var är vi nu?
 

Bilagor

  • fotoshop1701.jpg
    fotoshop1701.jpg
    37.4 KB · Visningar: 411
Ibland ska man gå på första intrycket. Du kan stå på Luohttoláhko, kanske vid norra utloppet av Luohttojávrre och titta norrut på all snö och is. Men detta är en vild chansning!
 
Norrut var det. Kanske du är längst uppe i norr och följer Bealcanvággi västerut? I så fall skymtar vi sluttningen av Pältsan till höger i bild.
 
Inte så långt norrut och kanske nordväst är mer korrekt. Här en bild tagen några hundra meter före den första bild.
 

Bilagor

  • IMG_3202.jpg
    IMG_3202.jpg
    37.1 KB · Visningar: 392
Nej inte Katterjaure heller. Den första bilden är nog omöjlig, så det blir mera ledtråd. Den första bilden togs på vandringen mellan de här lägerplats.
 

Bilagor

  • IMG_3111.jpg
    IMG_3111.jpg
    33.7 KB · Visningar: 361
  • DSC01581.jpg
    DSC01581.jpg
    33.3 KB · Visningar: 355
Spännande ledtrådar och jag har förstås nya idéer. Jag gissar att din första ledtrådsbild visar en vy mot Akkajaure där vi ser Sarekfjällen till höger och Kallaktjåkkå till vänster. Din första lägerbild är alltför anonym, men den andra kan visa Rautåives brant i dimman. Möjligen kommer du norrifrån och har tagit gissningsbilden vid vadstället över Rikkejåhkå. Har jag kommit närmare gåtans lösning?
 
Nu är du nära! Akkajaure är korrekt, Kallaktjåkka också, men det är Ahkka till höger. Det är faktiskt Rautåive i de båda lägerbilder. Men jag söker inte en jokk utan isig lilla sjö.
 
Då har du nog haft ett läger längs Gränsleden och ett annat nedanför Rautåive. Och däremellan finns ju några småsjöar, men jag hittar ingen namngiven. Men du kanske har rastat vid vindskyddet norr om Sårgåjávrre och tagit några bilder där.
 
En namgiven isig liten sjö hittar jag mellan Rikkekjåhkå och Valldajåhkå vid Nordkalottleden, nämligen Jiegnajavrasj :) Den första bilden är mot dalen med Jiegnajavrasj. Vi vandrade längs Norkalottleden söderut, vädret började bli riktigt dålig just då med moln som kom från väst. Jag tycker att Swift har så gott som löst gåtan och ger kredit åt honom av flitig gissandet. Nästa bild, var så god!
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.