Gissa position

Tack för cred! Jag har naturligtvis sett Jiegnajávrásj men tyckte inte att den låg längs leden, och inte var så liten heller. Men visst, jávrásj betyder väl just liten sjö! En rolig gåta med fina ledtrådar. En dag ska jag komma till de här trakterna, kanske rentav i sommar.

Nästa bild. En sån här morgon känns det helt ok att stiga upp. Enligt Grundsten "kan en mera gemytligt avskild lägermiljö inte uppdagas i fjällen". Var tältar jag?
 

Bilagor

  • Foto0373.jpg
    Foto0373.jpg
    85.2 KB · Visningar: 420
Tältplatsen har ett eget namn på kartan, och det betyder enligt Grundsten källorna till X-bäcken. Men jag ser nu att den plats han beskriver så lyriskt avser deltat två kilometer nedströms tältplatsen. Bifogar två bilder som visar de båda platserna.
 

Bilagor

  • Foto0374.jpg
    Foto0374.jpg
    71.6 KB · Visningar: 406
  • Foto0372.jpg
    Foto0372.jpg
    79.8 KB · Visningar: 385
Intressant gåta Per. Jag har gått genom Sartavagge, men inte här. Men efter dina fina bilder så blev jag sugen på Tsielekgiera. Grundstens ledtrådar gav svaret.

Calle
 
Tack Calle för ditt korrekta svar! Här finns alltså några av Tsielekjåhkås källflöden som längre ner blir Pärlälven som rinner ut i Lilla Luleälven en bit ovanför Jokkmokk. Ny bild!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.