Gissa position

Här kommer en ny bild från ett frodigare och grönare område.
Vad heter berget?

Bilagor

• 059.jpg
    059.jpg
    32 KB · Visningar: 335
Här har jag förbannat mig själv för att jag missat en del platser på sista tiden som jag borde ha tagit och när jag nu sitter med ett glasklart svar väljer jag att vara tyst och ge nån annan chansen. Hoppas det är ok att "tjuvsaka"...?

Här har jag förbannat mig själv för att jag missat en del platser på sista tiden som jag borde ha tagit och när jag nu sitter med ett glasklart svar väljer jag att vara tyst och ge nån annan chansen. Hoppas det är ok att "tjuvsaka"...?

Helt OK att "tjuvsaka" bara man inte talar om det. Att säga att man har svaret men inte avslöjar det gör att jag avstår gissning.
De flesta vandrar nog inte här trots att det är den lättaste vägen. De flesta väljer att följa den markerade leden som är lite längre och innebär fler höjdmeter.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Generösa ledtrådar ledde mig rätt. Och att "tjuvsaka" är inte min starka sida.

Här kommer en svårare bild, tror jag, men några ledtrådar ska jag väl hinna tänka ut innan vi är framme.

Bilagor

• Foto0307.jpg
    Foto0307.jpg
    49.8 KB · Visningar: 523
Jag startar väl gissandet. Eftersom det skulle vara svårt försöker jag med att vi ser nedre änden av Övre Åltsvattnet. Nedre Ältsvattnet syns i bakgrunden

Intressant gissning, men här uppe har jag tyvärr aldrig varit. Du har träffat rätt län och även fotoriktning, närmare bestämt sydost. Fler förslag!

Jag har aldrig varit i de här trakterna, men gissar på att du är vid östra delen av Skalvattnet, uppe på Skaalmavaartoe?

Jag har aldrig varit i de här trakterna, men gissar på att du är vid östra delen av Skalvattnet, uppe på Skaalmavaartoe?

Helt riktigt! Imponerande insats! Jag funderade på fler ledtrådar, men det behövdes ju inte.

Vi är alltså på höjdryggen norr om byn Skalmodal, nära norska gränsen, längs den s.k. Sagavägen. Vattnet från sjön rinner ner i Vapstälven, som fortsätter västerut till Atlanten. Ny bild!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.