Gissa position

Norrut var ordet. Hittade en tjärn som liknar denna väster om Jalges Vuoskkoaivi, strax norr om renstängslet.
Oavsett, med tanke på den flacka terrängen och sandåsar, borde det vara i det området, eller?

Calle

Du har hittat helt rätt, Calle! Imponerande insats med tanke på alla småsjöar som finns "norrut". Jag trodde det skulle behövas fler ledtrådar.

Vi är alltså nordost om Torneträsk, på leden mitt emellan Vuoskojaure och Kamasjaure. Ny bild!

Tack Per. Du hade ju en bra ledtråd då du betonade norrut,sen var det bara att leta.
Här kommer ny bild, vart stod jag när jag plåtade?

Calle

Bilagor

• IMGF_195.jpg
    IMGF_195.jpg
    120.3 KB · Visningar: 327
Starkt också att ta denna bild utan ledtrådar, för visst är det rätt!
Bifogar hela bilden.

Calle

Bilagor

• IMGF_196.jpg
    IMGF_196.jpg
    182.2 KB · Visningar: 277
Tack för hela kvällsbilden, stämningsfullt. Vandrat nerför sluttningen till höger på lilla bilden, tyckte jag kände igen mig.

Här kommer en ny bild. Lite morgonsol efter en natt med ösregn. Vad heter denna sjö?

Bilagor

• IMG_1785.jpg
    IMG_1785.jpg
    265.5 KB · Visningar: 452

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Det är väldigt likt Suliskongen som sticker upp ovanför bergskammen i höger bildkant. Terrängen vid sjön är karg så jag gissar att det är Vassjajavrre strax väster om Pieskehaure.

Bra gissningar av er båda! Men vi är i Sverige, vilket verkar vara en oskriven regel i den här tråden. Det är en annan mycket karaktäristisk topp som ni skymtar, den ligger också vid Laponia-området ...

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.