Gissa position

Både rätt och fel! Sylarna är rätt, kanske ser man Gåsen också det har jag inte full koll på. Den lilla spetsen är iallafall i min värld något annat, men kan inte påstå att jag är tvärsäker...
Dock helt säker på att det inte är tagit alls ifrån där du föreslår.
 
2 olika bilder

Bilden från Sylarna-området borde vara från Tempeldalen. Till höger syns stup från Templet. Längst bak syns dels Storsylen och dels kamlinjen som bildar stora syltraversen. Den lilla höjdlinjen som syns bakom sjön lurade mig först, men det borde vara stigningen upp till den övre delen av Tempeldalen.

Bilden med Sylarna långt i bakgrunden är nog taget från sluttningen söder eller sydost om Kesusjön (som i så fall syns i förgrunden). Den spetsiga toppen är i så fall Snusestöten skulle jag tro.
 
Bilden från Sylarna-området borde vara från Tempeldalen. Till höger syns stup från Templet. Längst bak syns dels Storsylen och dels kamlinjen som bildar stora syltraversen. Den lilla höjdlinjen som syns bakom sjön lurade mig först, men det borde vara stigningen upp till den övre delen av Tempeldalen.
...
Det är rätt att bilden är från Tempeldalen, Templet är dock utanför bild till vänster. Tror heller ej att det är Storsylen som syns utan nästa norska topp åt sydväst, ej namngiven på min svenska fjällkarta.

Bra jobbat, ny bild!
 
Självklart är det inte Templet som syns i bild. Det är ju Slottet som ligger norr om Tempeldalen. Gick lite för fort där. OK. Ser nu på kartan att det finns en topp i Norge som har liknande form som Storsylen. Den ligger ju i en riktning som stämmer med fotot. Schysst motiv!
 
Miss Yster: Det låg ute 2 bildfrågor parallellt. Svaret på din bild skrev jag under texten om Tempeldalen: Se nedan också:

Det är den här texten som avsåg din bild: Bilden med Sylarna långt i bakgrunden är nog taget från sluttningen söder eller sydost om Kesusjön (som i så fall syns i förgrunden). Den spetsiga toppen är i så fall Snusestöten skulle jag tro.
 
Jaha, då så :)
Jag läste bara lite snabbt i telefonen i bilen och tänkte att jag borde svara något. Läste inte färdigt... Blev ju extra förvirrat när Sylarna är inblandade på båda!
Men grattis iallafall: Kesusjön är det på bilden! Taget från leden mellan Kläppen och Stortjärnen.
 
Det är absolut inget krav att man måste lägga upp nästa bild för att få lov att delta i den här gissningsleken. Det kan dock vara god kutym att efter att ha gissat rätt tala om att man inte har någon bild så flyter tråden på ändå. Men du gör som du vill givetvis! :)

Tack för passningen.
Är på resande fot och kommer återgälda med det yttersrt begränsadd arkiv jag har
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.