Gissa position

Då försöker jag igen. Du står i Norge, på västra sidan av Amásjávrre och fotar mot sydost.
Nej, du har fortfarande inte hittat till rätt trakter... Jag stod i Sverige men även lite av Norge syns i bild.
Har länge tyckt att det ser ut som Sylarna men får inte ihop det med var du skulle stå isf.
Nu bränns det rejält men ett lite mer detaljerat svar vill jag ha.

Tror mig veta men då jag ej har bild att bjuda på lämnar jag fältet öppet.
Det är absolut inget krav att man måste lägga upp nästa bild för att få lov att delta i den här gissningsleken. Det kan dock vara god kutym att efter att ha gissat rätt tala om att man inte har någon bild så flyter tråden på ändå. Men du gör som du vill givetvis! :)

Jag kan ju aldrig lägga in någon bild eftersom jag inte är tillräckligt berest för att lyckas gissa rätt. Jag hugger nu då? Ok?
0bcf9d48fafe0a3f1853511f337247b6.jpg

Hej Miss Yster! Kul att du dyker in! Det är Gåsen och Sylarna som man ser. Du står på en plats ovanför Nulltjärnarna i Vålådalen. ☺

Både rätt och fel! Sylarna är rätt, kanske ser man Gåsen också det har jag inte full koll på. Den lilla spetsen är iallafall i min värld något annat, men kan inte påstå att jag är tvärsäker...
Dock helt säker på att det inte är tagit alls ifrån där du föreslår.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
2 olika bilder

Bilden från Sylarna-området borde vara från Tempeldalen. Till höger syns stup från Templet. Längst bak syns dels Storsylen och dels kamlinjen som bildar stora syltraversen. Den lilla höjdlinjen som syns bakom sjön lurade mig först, men det borde vara stigningen upp till den övre delen av Tempeldalen.

Bilden med Sylarna långt i bakgrunden är nog taget från sluttningen söder eller sydost om Kesusjön (som i så fall syns i förgrunden). Den spetsiga toppen är i så fall Snusestöten skulle jag tro.

Bilden från Sylarna-området borde vara från Tempeldalen. Till höger syns stup från Templet. Längst bak syns dels Storsylen och dels kamlinjen som bildar stora syltraversen. Den lilla höjdlinjen som syns bakom sjön lurade mig först, men det borde vara stigningen upp till den övre delen av Tempeldalen.
...
Det är rätt att bilden är från Tempeldalen, Templet är dock utanför bild till vänster. Tror heller ej att det är Storsylen som syns utan nästa norska topp åt sydväst, ej namngiven på min svenska fjällkarta.

Bra jobbat, ny bild!

Självklart är det inte Templet som syns i bild. Det är ju Slottet som ligger norr om Tempeldalen. Gick lite för fort där. OK. Ser nu på kartan att det finns en topp i Norge som har liknande form som Storsylen. Den ligger ju i en riktning som stämmer med fotot. Schysst motiv!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.