Gissa position

Fortfarande svårt? Inom bildens ram (men inte i direkt sikte) ligger en historiskt signifikant plats -- och en kort sträcka bakom fotografens rygg en annan.

Riktigt klurig bild. Om min bild är till led-ning befinner vi oss efter Nordkalottleden. Men sen är det stopp för min del, jag gissar någonstans i Alisvaggi så får någon annan ta vid.

Calle

Vi är inte på Nordkalottleden -- faktiskt inte på en led alls, även om det finns en strax intill. Den avsedda ledningen är en annan (och inte så bokstavlig). Alisvággi är dock inte en helgalen gissning.

Här är en till bild på ungefär samma motiv, men från ett annat (närliggande) perspektiv. Denna är ett utsnitt från ett större panorama som i sin helhet skulle göra gåtan tämligen enkel för många.

gp200b.jpg

På andra bilden kanske det är Giron som skymtar i fjärran och vattendraget är Ruovssokjohka? Gissar att du står någonstans mellan Ruovssok och Unna Allakas på den första?

På andra bilden kanske det är Giron som skymtar i fjärran och vattendraget är Ruovssokjohka? Gissar att du står någonstans mellan Ruovssok och Unna Allakas på den första?

Så är det (här är hela panoramat).

Den första bilden är tagen bland småkullarna strax norr (nordnordost) om stugplatsen, bara något hundratal meter från leden, och den historiskt signifikanta platsen "i" densamma är alltså Sjangeli, med Unna Allakas i sig som signifikant plats nummer två i form av Sepal 2 "Anna" (motståndsbas under andra världskriget).

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Jag står på Giephes efter 2 härliga veckor i Sarek och det är Alep Gierkav vi ser.

Nästa bild!

Bilagor

• DSC04078.jpg
    DSC04078.jpg
    24.4 KB · Visningar: 693

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.