Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Fortfarande svårt? Inom bildens ram (men inte i direkt sikte) ligger en historiskt signifikant plats -- och en kort sträcka bakom fotografens rygg en annan.
Riktigt klurig bild. Om min bild är till led-ning befinner vi oss efter Nordkalottleden. Men sen är det stopp för min del, jag gissar någonstans i Alisvaggi så får någon annan ta vid.
Vi är inte på Nordkalottleden -- faktiskt inte på en led alls, även om det finns en strax intill. Den avsedda ledningen är en annan (och inte så bokstavlig). Alisvággi är dock inte en helgalen gissning.
Här är en till bild på ungefär samma motiv, men från ett annat (närliggande) perspektiv. Denna är ett utsnitt från ett större panorama som i sin helhet skulle göra gåtan tämligen enkel för många.
På andra bilden kanske det är Giron som skymtar i fjärran och vattendraget är Ruovssokjohka? Gissar att du står någonstans mellan Ruovssok och Unna Allakas på den första?
På andra bilden kanske det är Giron som skymtar i fjärran och vattendraget är Ruovssokjohka? Gissar att du står någonstans mellan Ruovssok och Unna Allakas på den första?
Den första bilden är tagen bland småkullarna strax norr (nordnordost) om stugplatsen, bara något hundratal meter från leden, och den historiskt signifikanta platsen "i" densamma är alltså Sjangeli, med Unna Allakas i sig som signifikant plats nummer två i form av Sepal 2 "Anna" (motståndsbas under andra världskriget).
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...
Från Bruksvallarna fortsatte vi i fortsatt kallt högtrycksväder. Den befarade spårlabyrinten upp och förbi Ramundberget visade sig vara tämligen ...
3 kommentarer
Det började med en känsla av att tiden hade gått utan att jag riktigt märkt det. Utrustning i garderoben, kartor i hyllan och ett liv som blivit mer ...
I år är det sextio år sedan jag vandrade i Sarek för första gången, och de närmaste dagarna kommer min nya bok ut: Sarek – en biografi. Det är en ...
4 kommentarer