Gissa position

Omedelbart till vänster om föregående bild ser det ut så här:

Bilagor

• 1175_liten.jpg
    1175_liten.jpg
    276.5 KB · Visningar: 362
Inte lika generösa ledtrådar längre! Här får vi tydligen jobba själva. Vi är alltså mellan Ammarnäs och länsgränsen i söder, i björkskog med en hel del gran, brant sluttning som måste betyda täta höjdkurvor, flack dalgång med myr. Fotoriktning oklar. Mer än så får jag inte ut av bilderna, och då finns det en hel del att välja mellan. Men om man utgår från att du inte tagit dig alltför långt från vägar eller leder så kanske du står nedanför Borkafjället sydväst om Kittelfjäll. Det får bli min gissning.

Inte lika generösa ledtrådar längre! Här får vi tydligen jobba själva.
När det blir glesare mellan gissningarna så blir det också glesare mellan ledtrådarna, inget konstigt med det.
Vi är alltså mellan Ammarnäs och länsgränsen i söder, i björkskog med en hel del gran, brant sluttning som måste betyda täta höjdkurvor, flack dalgång med myr.
Så här långt helt rätt resonerat.
Fotoriktning oklar. Mer än så får jag inte ut av bilderna, och då finns det en hel del att välja mellan. Men om man utgår från att du inte tagit dig alltför långt från vägar eller leder så kanske du står nedanför Borkafjället sydväst om Kittelfjäll. Det får bli min gissning.
Det är rätt att även denna bild är tagen i samband med jobbet jag hade i somras. I regelverket för detta jobb står det att man max behöver ta sig en halvtimmes gångväg från bilen (men oftast är sträckan betydligt kortare än så). Så ja, det är rätt att det finns en väg alldeles i närheten. Däremot har Borkafjällets fjällsida ett betydligt häftigare stup än vad som kan ses från sökt plats. Din gissning är dock inte så långt borta, i alla fall fågelvägen räknat...

Ca 200m från föregående bilder och med en fotoriktning åt ungfär andra hållet jämfört med #9009 så ser det ut så här:

Bilagor

• 1178_liten.jpg
    1178_liten.jpg
    62 KB · Visningar: 324
#9009 kunde kanske föreställa Apelsinklyftan som man kommer upp i när man går norrut från Marsliden. Men bilden som frågan gäller liknar ingenting av vad som ligger österut - tycker iaf jag... :)
Nåväl. Min gissning får bli att vi ser sydsidan av Gakkangaise i Marsfjällen.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
#9009 kunde kanske föreställa Apelsinklyftan som man kommer upp i när man går norrut från Marsliden. Men bilden som frågan gäller liknar ingenting av vad som ligger österut - tycker iaf jag... :)
Nåväl. Min gissning får bli att vi ser sydsidan av Gakkangaise i Marsfjällen.
Nej, det är inte rätt, däremot...
Men vänta nu, ser vi inte här Bullerbäcken nerifrån myren i Matsdal?
...är detta rätt. Visst är det dalgången med Bullerbäcken som kan skymtas på #9009. Namnet på platsen skulle jag dock vilja få till Kanan, Matsdal kallas väl främst byn i början på dalgången? Myren på bilden är en liten myr mitt i byn ca 300m efter vändplatsen. På #9002 ses dalgången västerut och på #9011 ses Kananskullen och Gealtangietjie. Ny bild!

Visst är det dalgången med Bullerbäcken som kan skymtas på #9009. Namnet på platsen skulle jag dock vilja få till Kanan, Matsdal kallas väl främst byn i början på dalgången? Myren på bilden är en liten myr mitt i byn ca 300m efter vändplatsen. På #9002 ses dalgången västerut och på #9011 ses Kananskullen och Gealtangietjie. Ny bild!

Det beror nog på om man frågar en som bor i Kanan eller Matsdal, de senare har jag fått intrycket att de kallar hela dalen för Matsdal och ser Kanan som en "stadsdel" eller så. Det var främst Rödberget som jag tog det på, det var ett tag sedan jag gick åt det hållet, de senaste turerna i det området har gått upp mot Korpskallstjärn istället från vändplanen i Kanan.

Ny bild, var är det här:

gpmw19.jpg

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.