Gissa position

Skarp iakttagelse, visst är det så. Morgonen efter var det finare väder och bättre sikt...

Calle

Bilagor

• IMGF_164.jpg
    IMGF_164.jpg
    76.9 KB · Visningar: 392
Det känns ju som Sulitelma och Stuorrajiegna där borta. Kanske står du vid flödet mellan Stádák och Stáddájávrre?

Rätt! Glaciåren är en utlöpare av Sultjelmaisen men visst är det forsen mellan Stádák och Stáddájávrre. På kartan är ett vad utmärkt här och den första, lite dolda, ledtråden var just Vad ser vi...

Calle

Den ledtråden missade jag naturligtvis. Men platsen syns bra i en flygbild.

Vad ser vi inte här, men väl en fin bro över vilket vattendrag?

Bilagor

• Foto0143.jpg
    Foto0143.jpg
    72.4 KB · Visningar: 345
Helt rätt Henning! Det tog inte många minuter. Och visst gick du över här i somras, kanske två gånger till och med?

Ny bild!

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Och visst gick du över här i somras, kanske två gånger till och med?
Jag gick över den två gånger i somras, men jag kännde den vy mest från första gången. Man glömmer inte denna branten efter bron. ;)

Vi fortsätter med en annan bro - som är ersatt av en nyare model idag.
Var?

Bilagor

• 0042.jpg
    0042.jpg
    110.3 KB · Visningar: 446
Jag säger då det. Visst var det bättre förr? Min Gubbe är från 1978. Nästa bild är från samma år och tur och ganska svår skulle jag tro, men man vet ju aldrig med alla dessa bergtagna "fjällnördar". Var befinner jag mig?

Bilagor

• GissaPos-01.jpg
    GissaPos-01.jpg
    70 KB · Visningar: 476
Kan det vara någonstans efter Njoatsosjåhkå (första bilden) och andra bilden längre neråt Änok, med bl.a. Bårddetjåhkkå i bakgrunden?

Calle

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.