Gissa position

Det var ju en enkel sak att hitta rätt när andra redan har gjort grovjobbet, tack Filip och Pelle! Tycker att det var en trevlig gåta med flera bilder och ledtrådar, tack för den! (och ser inget olämpligt med att vårt grannland syns i bild...). Trevlig berättelse från Filip tidigare också, mer sådant!

Ny bild: Var är vi nu och vad heter vattendraget?

Bilagor

• 928_liten.jpg
    928_liten.jpg
    273.5 KB · Visningar: 384
Hm, här finns det ju bra med information. Ett stort vattendrag med en fors vid en stuga i den övre delen av björkskogen. Och bron är väl av Västerbottentyp? Det är ju bara att leta på den.........

Kan kanske inte påstå att detta är någon övre del av björkskog utan mer mitt i. Brotyperna verkar du ha bättre koll på än jag, visst är vi i Västerbottens län.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Bron kunde vara den vid Rävfallsstugan men det stämmer inte med bild 1.
Gissar på det ändå så vi kommer iväg från stationen... :)

Edit: Och då är alltså vattendraget Vindelälven

Bron kunde vara den vid Rävfallsstugan men det stämmer inte med bild 1.
Gissar på det ändå så vi kommer iväg från stationen... :)

Edit: Och då är alltså vattendraget Vindelälven
Nej, du har klivit på fel tåg som har tagit dig ganska långt ifrån sökt plats. Faktum är att sökt vattendrag har en helt annan destination än vad Vindelälven har.

Helt rätt! Första bilden är tagen från yttersta spetsen där Daarnegenjohke rinner ihop med Vapstälven. Kanske dags att börja snåla på ledtrådarna? Ny bild!

Jag har tittat på den här platsen tidigare men förstod då inte hur vattnet rann......... En utmärkt bildgåta, tycker jag.

Här kommer ett höstmotiv, inte så svårt gissar jag.

Bilagor

• 010.jpg
    010.jpg
    72.6 KB · Visningar: 425

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.