Gissa position

Ja, visst är det fint, måste ta mig hit upp någon gång.

Här kommer ännu en beskuren bild, denna gång en trevlig tält- och rastplats. Hoppas den kan bereda lite lagom svårigheter............

Bilagor

• foto0047.jpg
    foto0047.jpg
    72.4 KB · Visningar: 306

avslutad210712

Gäst
Gissar att det är tältplatsen vid bron över Tjäktjajåkken på leden som går mellan Kungsleden och Hukejaure genom dalen som jag inte hittar något namn på min friluftskarta men jag har för mig att den heter något liknande tsutsu-vagge.

Om det mot förmodan inte är den tältplatsen så kan jag i alla fall rekommendera den. Har gått förbi några gånger mitt på dagen men till sist planerade jag in att en dagsetapp skulle sluta just där.

Gissar att det är tältplatsen vid bron över Tjäktjajåkken på leden som går mellan Kungsleden och Hukejaure genom dalen som jag inte hittar något namn på min friluftskarta men jag har för mig att den heter något liknande tsutsu-vagge.

Om det mot förmodan inte är den tältplatsen så kan jag i alla fall rekommendera den. Har gått förbi några gånger mitt på dagen men till sist planerade jag in att en dagsetapp skulle sluta just där.

Jag hade dåligt samvete för att bilden var alltför svår.............men du knäckte den direkt! Men du har tydligen klippkort på den här sträckan.

Bifogar här hela bilden, och även jag tycker det är en jättefin plats, både för rast och tältning. Fotot är taget i sydvästlig riktning.

Bilagor

• foto0047 (2).jpg
    foto0047 (2).jpg
    66.1 KB · Visningar: 278

avslutad210712

Gäst
Kände inte riktigt igen bakgrunden först men tog det på bänken. Har som sagt ätit lunch där två gånger och tältat en gång och kan som sagt rekommendera den.

Kommer en ny bild strax. Skall bara söka igen en riktigt svår en :)

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

avslutad210712

Gäst
Undrar om bilden laddades upp.......

Den här bilden är antingen riktigt lätt eller så är den riktigt svår. Troligtvis kommer Ni bara att kunna lösa den genom mina ledtrådar och Era gissningar.

Bilagor

• 20050802-141235-a200-0.jpg
    20050802-141235-a200-0.jpg
    77 KB · Visningar: 418

avslutad210712

Gäst
De här resterna efter en liten stuga klev jag på av en slump och lika bra att jag ger några ledtrådar på en gång.

Den här stugruinen passerar många fjällvandrare i omedelbar närhet utan att ens ha en aning om att den finns.

Ännu närmare passerar ett antal fjällvandrare varje år men i ett betydligt mindre antal.

Platsen är ändå en av de viktigaste i svensk fjällhistoria och har haft en direkt avgörande betydelse i ett sammanhang när det gäller svenska fjäll.

avslutad210712

Gäst
Nej det är en bra bit därifrån

Och det är rätt nära en plats jag tältat på.......................................

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.