Gissa position

Jag minns tydligen fel berättelse men det blev till slut rätt ändå! Ja, ryggont ska man inte ha här........

Jag har som vanligt ont om bilder, hoppas någon annan kan bidra till denna trevliga tråd!
 
Fin tältplats!
Har egentligen ingen aning om vart det här är, men för att få igång gissandet kan jag dra iväg en fundering...
När jag tittar på den omgivande terrängen, med flacka fjäll och sparsamt med vegetation, så får jag en tanke på att det är i området längst norrut i landet. Men kan jag inte precisera mer än så.

Calle
 
Västra Padjelanta?

Inte heller jag känner igen mig, men landskapet påminner en hel del om området mellan Virihaure/Vastenjaure och Norska gränsen, dvs västra Padjelanta. Mycket fint område som varmt rekommenderas för övrigt :)

/ Stefan
 
En hel älv, på kalfjället, i Padjelanta. Finns väl bara en, Vuojatädno. Du tältar nog vid broarna, närmare bestämt lite väster om norra brofästet på den sydligaste bron.
 
Alldeles rätt! Vi kunde njuta av utsikten mot Akka, den brusande älven och renflockar på fjällsluttningarna. Vilket nöje att gå över den nya bron! Minns att vi gick över när den gamla bron hade sett sina bästa dar. Det var lite spännande!
 
Jo, de gamla broarna var rätt läskiga. Måste ju erkänna att mina inledande tankar gick till Jämtland-Härjedalen, men så här mycket vatten på kalfjället finns det ju knappast där.

Här kommer en ny gåta. Var står fotografen?
 

Bilagor

  • foto0061.jpg
    foto0061.jpg
    74 KB · Visningar: 287
Ser ut som Teusadalen med Guolbbantjåhkkå/Ráhpattjårro och med tanke på allt det gröna ute i vattnet kanske vederbörande står någonstans vid nordväständen av Dievssajávri?
 
Helt rätt, imponerande. Trodde att min beskärning skulle göra det lite svårare, men icke. Här kommer hela perspektivet.
 

Bilagor

  • foto0061 (3).jpg
    foto0061 (3).jpg
    45.8 KB · Visningar: 264
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.