Gissa position

Vilken månad/årstid är bilden fotad? Jag har länge drömt om att få vandra i de trakterna.

Bilden är tagen 22 juli i år kl. 07:20. Det var varmt och torrt hela vandringen. Lite vatten i jokkarna.

Jag har kollat att tältplatsen finns omnämnd i "Majjens" blogg. Positionen är dock inte SO Sulitelma.

Jag minns en berättelse från 2009 när Majjen tältade vid norra änden av sjön 1100 i Miehttjevágge. Men av skuggorna att döma har du fotograferat mot nordväst ungefär, så det stämmer dåligt. Men kanske du har valt sjön norr därom, och då tältat vid den södra änden av sjön vid sista e i Miehttjevágge?

Jag minns tydligen fel berättelse men det blev till slut rätt ändå! Ja, ryggont ska man inte ha här........

Jag har som vanligt ont om bilder, hoppas någon annan kan bidra till denna trevliga tråd!

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Tältplats?

Var är vi nu?

Bilagor

• DSCN0268.jpg
    DSCN0268.jpg
    76.9 KB · Visningar: 415
Fin tältplats!
Har egentligen ingen aning om vart det här är, men för att få igång gissandet kan jag dra iväg en fundering...
När jag tittar på den omgivande terrängen, med flacka fjäll och sparsamt med vegetation, så får jag en tanke på att det är i området längst norrut i landet. Men kan jag inte precisera mer än så.

Calle

Västra Padjelanta?

Inte heller jag känner igen mig, men landskapet påminner en hel del om området mellan Virihaure/Vastenjaure och Norska gränsen, dvs västra Padjelanta. Mycket fint område som varmt rekommenderas för övrigt :)

/ Stefan

En hel älv, på kalfjället, i Padjelanta. Finns väl bara en, Vuojatädno. Du tältar nog vid broarna, närmare bestämt lite väster om norra brofästet på den sydligaste bron.

Alldeles rätt! Vi kunde njuta av utsikten mot Akka, den brusande älven och renflockar på fjällsluttningarna. Vilket nöje att gå över den nya bron! Minns att vi gick över när den gamla bron hade sett sina bästa dar. Det var lite spännande!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.